Storebror A: I Den Hvite Stolen - med laptop på fanget og headset på øra
Størstesøster M: I Treseteren - med farens laptop foran seg. Ofte sett fjasende foran webcam. Og med K.J. på fanget.
6-åringen M.E.: Ved siden av Mor i Huset. Foran sin egen laptop (som hun har spart penger til helt selv). For tiden er Panfu veldig tøft!
Mor i Huset: Foran sin 24" flatskjerm. Stasjonær skit... Med panoramautsikt til åker'n - som igjen tidvis er hyppig besøkt av elg og hjort. Veldig koselig.
Far i Huset: I Treseteren. Dersom han får amputert laptopen sin løs fra M.
Svigerfar: I Toseteren. Med sin laptop foran seg. MahJong eller Solitaire er meget ofte sett på hans skjerm.
1-åringen K.J.: Krabbende mellom husets beboere for å se om det er noen knapper han kan trykke på. Eller kanskje høre på musikk. Det er kult med headset... Og datamaskiner. Og Nintendo DS. Og knapper å trykke på. Hvertfall siden det ikke er lov... :-P Kanskje han bør få seg sin egen laptop til jul?
Liten frøken krøkes tidlig av mor... (M.E. 2 mnd gammel)
Liten tass krøkes tidlig av storebror... (K.J. 10 mnd gammel)
Men over til noe helt annet.
Barna her i huset elsker å spille spill. Både på PC, TV, bærbare saker som Nintendo DS og brettspill/kortspill. Det syns vi er veldig koselig! Ja, K.J. liker best å bare utforske alt, da... Så da blir det som regel til at vi spiller når han har lagt seg. Det er mest praktisk.
De siste kveldene har A, M og jeg spilt Tress og Flush. Det er et knallmorsomt kortspill med ikke mindre enn tre kortstokker. Reglene? Jo, de skal dere få. Om dere vil eller ei... Her kommer de!
TRESS OG FLUSH
1. 3 TRESS
2. 2 FLUSH
3. 2 TRESS, 1 FLUSH
4. TRESS, FIRS, FEMS
5. TRESS, FIRS, FLUSH
6. TRESS, 2 FIRS
7. 3 FLUSH
8. TRESS, 2 FEMS
9. TRESS, 2 FLUSH
10. 4 TRESS
11. 7 PAR
12. 2 TRESS, 2 FLUSH
13. 5 TRESS
14. 2 FEMS, FLUSH
15. TRESS, 3 FLUSH
° 3 KORTSTOKKER STOKKES SAMMEN TIL EN KJEMPESTOR KORTSTOKK
° 15 KORT DELES UT TIL HVER SPILLER
° TOERE ER HJELPERE. ELLER JOKERE OM DET HØRES MER RIKTIG UT. TOERNE ER ALT MAN ØNSKER AT DE SKAL VÆRE
° KJØPE KORT: TA DET ØVERSTE KORTET FRA ’KASTEBUNKEN’. MÅ DA I TILLEGG TREKKE TO KORT FRA TREKKEBUNKEN
° ALLTID TREKKE PÅ SIN TUR FØR MAN KJØPER ELLER LEGGER NED
° KAN ELLERS KJØPE NÅR MAN BER OM DET FØRST
° MAKS 3 KJØP PER SERIE
° KAN HA MAKS 25 KORT PÅ HÅND
° ESS ER 1 ELLER 14
° DEN SOM KLARER SERIEN KAN GÅ VIDERE TIL NESTE, ELLERS MÅ MAN PRØVE DEN MAN ER PÅ EN GANG TIL
° FLUSH ER 4 KORT I STIGENDE REKKEFØLGE, I SAMME KORTFARGE.
° NÅR SPILLEREN HAR FÅTT DET HAN/HUN SKAL HA I DEN SERIEN HAN/HUN ER PÅ, SKAL DISSE KORTENE LEGGES NED PÅ BORDET FORAN SPILLEREN.
° MAN KAN BYGGE PÅ SINE EGNE ELLER ANDRES KORT NÅR DE LIGGER PÅ BORDET – DERSOM MAN HAR KLART SIN SERIE FØRST OG LAGT KORTENE FORAN SEG PÅ BORDET. FOR EKSEMPEL: DU SKAL HA 3 TRESS OG MOTSPILLEREN DIN SKAL HA 2 FLUSH. DU HAR SELV LAGT NED TRESSER I F.EKS. 6, 7 OG KNEKT. MOTSPILLEREN DIN HAR LAGT UT 2 FLUSHER I RUTER OG SPAR. DU KAN DA BYGGE VIDERE PÅ BÅDE TRESSER OG FLUSHER. HELT TIL DU ER KVITT ALLE KORTENE DU HAR PÅ HÅNDA.
° I SISTE SERIE MÅ ALLE KORT LEGGES NED PÅ EN GANG.
ESS 15 p
2 20 p
10-13 10 p
3-9 5 p
Det er om å gjøre å bli kvitt alle kortene sine først - og bli først ferdig med hele spillet.
Her i huset spiller vi det slik at man må legge ned kortene sine når man har klart målet. Det er altså ikke lov å sitte med alt på hånd og bare vente på å kunne kvitte seg med alle kortene på en gang. Da blir det mer rettferdig, syns vi.
Jeg håper reglene var forståelige og at du/dere får lyst til å spille det hjemme :-)
Det er veldig, veldig morsomt, altså!
Dersom jeg ikke har skrevet klare nok regler, så er det bare å slenge inn en kommentar, så skal jeg svare så godt jeg kan, jeg :-)
God natt!





Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar