Jøye meg! Jeg har skolebarn! Helt offisielt - ikke bare snart! *dåne litt*
Det var mange følelser som rørte seg i magen og hjertet mitt i dag, og jeg veit at det var en liten jente med veldig store følelser også... Bare tenk hvor stor forventningen til denne dagen har vært. Ikke bare har hun gledet seg selv, men alle rundt henne har også mast om nettopp denne dagen i månedsvis! Så det var en frøken som våkna temmelig raskt i dag da jeg gikk inn og vekket henne med: "Vennen min, nå må du stå opp. Det er første skoledag i dag" - "Er det???!" *SPRETT ut av senga* :-D
Så måtte FørsteSkoledagKlærne kles på - og det var jo stas i seg selv! Men hun var så spent at hun nesten ikke klarte å spise frokost, men etter litt om og men, så fikk a nå i seg ei skive. ;-)
Og så var det tid for fotografering utenfor huset:
Noen som ser stolt ut?
Da vi kom til skolegården, vrimlet det av oransje skolesekker og nypynta barn - som seg hør og bør på en sånn dag. Det var en del sentimentale foreldre der også, forresten... ;-)
Etter litt velkomsttale, informasjon, oppstilling og sånn, så gikk turen inn til klasserommet. Og ingen slapp usett forbi rektor...!
Vel inne i klasserommet, fant alle barna plassene sine, og jeg tror samtlige dro opp sine nye pennal umiddelbart. Men de fikk ikke bruke dem helt med en gang, nei. For de skulle ha samling først. Lenge.
Samlingen, som dere kan se av dagens program, var ganske omfattende. Først var det litt snakking, synging og mer snakking, før to-og-to elever masserte hverandre på skuldre, nakke og rygg. Akkompagnert av selveste Edvard Grieg.
Og så skulle de finne navn til Klassens Nye Elev - en liten bamse som skal være med barna hjem etter tur. Etter nærmere 30 navneforslag (hvor Maiken foreslo Bjørnar) var det avstemning. Barna kunne stemme på så mange navn de ville (og Maiken stemte ikke på Bjørnar). Bamsen heter nå Stitch (og det stemte også Maiken for), og Maiken gleder seg veldig til å ha han med seg hjem!
Rektor fikk trekke lapp på hvem som skulle ha han med seg hjem første gang, og i morra skal hun (den eleven som hadde Stitch med seg hjem i dag) trekke ny lapp. :-)
Og så skulle det jaggu synges enda litt mer, og det gjør jo absolutt ingenting, for disse barna elsker visst å synge alle sammen.
Og så var det endelig friminutt. Etter halvannen time. Jeg syntes nok at det ble litt lenge å sitte stille på den første skoledagen, hvor barna hadde så mange rare følelser inni seg, men det gikk nå greit, da.
Da de kom inn, var det tid for kunst. Kunst er gøy! Men hva er egentlig kunst?
Jo, i 1. klasse var Dagens Kunst følgende:
Tegn en figur eller gjenstand eller dyr eller hva som helst på et lite papir
Farg figuren med én farge
Klipp ut
Tadaaa! Kunst!
Maiken lagde en rød hest
Disse kunstverkene skal henges opp i klasserommet for å pynte det litt. Nå er det bare triste, hvite vegger. ;-)
Og så var det tid for mat og storefri, og da herja Maiken rundt med fadderne sine. De er tre elever som deler tre faddere. Det er jo ganske praktisk :-)
Da de kom inn igjen, var det enda en time før skoledagen var over. Halve klassen skulle gå og få utdelt skolebøker mens den andre halvdelen fikk leke imens.
Og så var det endelig Maikens tur til å få skolebøkene sine!
Og etter enda en samlingsstund med enda litt mer matematikk, så var det på tide å finne ut åssen hun kommer seg på skolebussen.
Jeg skulle følge henne på bussen den første dagen, og det skulle pappaen til hun andre i klassen hennes som bor ved samme holdeplass. Og det var jo veldig koselig. Jentene satt foran i bussen, og vi foreldre rett bak.
I morra skal de ta bussen alene!
Dagen ble avsluttet med at nabojenta (3. klasse) ble med oss hjem. Vi har gjort lekser (sette bokbind på de to bøkene) og jeg har sydd "busskortet" fast på skolesekken hennes. Det er en klistrerefleks som skal festes på sekken for at bussjåføren ser at de skal få kjøre gratis med bussen. Og jeg stoler ikke mye på sånt lim, så jeg satte meg ned og tråkla i tillegg. Og å tråkle gjennom plast, lim og bevernylon er ikke det morsomste. Men det gikk jo det også ;-) Så nå mister a ikke busskortet sitt heller :-)
Og nå? Jo, nå ligger a og sover i sin helt nye seng! Ja, for den ble (så godt som) ferdig i dag!
Nå gjenstår bare å feste ei pyntelist, sette på plass skuffer og plassere senga der den faktisk skal stå - og så er alt ferdig!
Jeg er stolt! Bilder av den kommer i morra - etter at vi har feirer skolestarten med Littlest Pet Shop VIP-kveld - som vi har fått invitasjon til av Fantastisk Snille Pia! :-D
Ha ei strålende kveld!














4 kommentarer:
Så bra at første skoledag gikk bra! Nydelig jente du har - og så stolt og glad ho ser ut!
Håper det blir vellykka i morra!
Første skoledag er stort! Kjempeskjønn jente du har:-) Her i heimen var det skolestart for veslejenta i dag. Stor stas!
Klem
Gratulerer så mye med den store dagen! Kjekt at det gikk så fint! Hils masse til Maiken fra oss :)
Så stor og fin skolejente! Ser ut som dagen var super, håper dagen blir fin idag også. Kos dere på VIP- kveld!!!
Legg inn en kommentar