"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

torsdag 30. september 2010

Vintertøy?

Hvert år er det det samme. Tester av vinterdresser. Tester av vintersko. Tester av ski og akebrett. Tester, tester, tester.
Og hvert år ser jeg på testene. Selvfølgelig. For jeg vil jo gi barna mine det beste. Om ikke det aller beste, så hvertfall så-godt-som det beste! Ja, for jeg tør være ærlig nok til å si at jeg ikke har råd til å betale 1600,- kroner for en utedress som bare kan brukes én vinter - og som også gjør det ganske dårlig på tester.

Lillemann kan enda ikke gå, så han trenger en slitesterk, varm og vanntett dress. Og det skal han få.
Men selv om han ikke kan gå alene, så er han flink og trimmer barnehagepersonalet både utendørs og innendørs. Han drar dem med seg på vandreturer - og de blir stadig mer krokrygga alle som en.
Men altså... Jeg trenger nå en vinterdress til Småen, og fulgte med på vinterdresstesten Foreldre&Barn hadde i samarbeid med TV2 Hjelper deg.


Testvinneren ble en dress man ikke kan få kjøpt i Norge. Den kosta kr 899,- og heter så mye som Didriksons Tigenes.

Karakter: 94 / 100
Resultat:
Karakter vanntetthet: 100
Karakter slitestyrke: 100
Karakter pusteevne: 60
Karakter rivestyrke: 94
Kan vaskes på 40 grader i maskin, men tåler ikke tørketrommel.


Testens andreplass gikk til Name It.
Prisen varierer etter størrelse, men ligger på 600,- for de minste størrelsene og 800,- for de store. Ergo kan vi komme fra det med kr 1400,- for gode dresser til begge ungene. Og det er jo ikke så altfor ille.

Karakter: 90 / 100
Resultat:
Karakter vanntetthet: 100
Karakter slitestyrke: 78
Karakter pusteevne: 60
Karakter rivestyrke: 100
Kan vaskes på 40 grader i maskin, men tåler ikke tørketrommel.

Jeg tror så absolutt vi går for et par sånne Name It-dresser, ja!
Det er jo også en fordel at Name It-klær selges i bygda jeg bor i, for da er jeg jo mer miljøvennlig og sånn i tillegg til å være litt økonomisk, og det er jo bra!


Jeg, som flere andre som har kommentert testen på TV2 Hjelper deg sine nettsider, syns det er rart at ikke Troll-dressene er tatt med i testen i år heller... Men, men... Reima ble nesten slakta på vanntettheten, forresten...!
Se hele testen her og her


Men så må jo disse barna ha noe varmt, tørt og ikke altfor klumpete og tungt på føttene sine også. Ja, for som jeg skrev innledningsvis, så kan ikke minstemann gå (alene) enda. Og hva er vel mer demotiverende for en liten tass osm vil lære seg å gå enn blytunge klumper på føttene?
I motsetning til vinterdresstesten (hvor de rimeligste dressene kom best ut) er de dyreste skoene testvinnerne. Jeg kan gjerne ha denne testen i bakhodet når vi skal ut og kjøpe vintersko til Maiken, og tenke tetthet og alt sånt, og så gå for den som sitter best på foten. Men jeg er også av den typen som "tvinger" barna mine til å gå med Cherrox'er på dager det er vått og slapsete ute - og mer Gore-Tex-aktige vinterstøvler på kalde, men tørre, dager... Selvfølgelig trenger ikke mine barn fottøy som trekker vann som svamper, men de trenger heller ikke å la være å kle seg etter det faktiske været. Mener jeg.

Så jo... Jeg konkluderer med at vi nok går for fôra vinterstøvler (av typen Cherrox eller lignende) til de begge - i tillegg til pustende vinterstøvler. Og da går jeg for de som er lettest å gå i, varmest og tettest - men jeg ser også på prisen.


Hvor mye betyr slike tester for dere? Går dere utelukkende for testvinnerne, eller gjør dere som meg - styrer laaaangt unna taperne og går først forbi de midt på treet for å vurdere "smilefjesene" først?



...og sånn ser det ut fra kontorstolen min i dag...:

Ha en klar og solrik dag!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails