"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

tirsdag 28. september 2010

Loppe-/Shoppe-/Få-ting-/Hjemme-igjen-Kali- ;-)

Jaddah! Etter forrige ukes Kali- Tour d'Europe (Dvs Østfold til Gol til Gardermoen til Berlin til København -for mellomlanding og flyplassmaraton- til Gardermoen til Østfold) har jeg inntatt enda en ny drakt. Eller en ny rolle. Eller stempel, om du vil...: Loppe-/Shoppe-/Få-ting-Kali-... Noen vil også kalle meg Bortskjemt-Kali-. Jeg godkjenner det - og holder med dem ;-)

Jeg hadde noen flotte dager på Gol med den lille familien min, mine snille svigerforeldre og min skjønne niese. Og andre bekjentskaper.
Svigermor og jeg tok oss også en aldri så liten tur på Fretex, og der fant jeg Norgesglass i forskjellige størrelser, noen koselige bøker (bok om ponnier til Maiken, en gjør-det-selv-bok fra TL-klubben og en bok som størstesøstra i huset skal få. Og siden hun er leser av bloggen, skriver jeg ikke hva slags bok det er. Enda... ;)), en uglebokstøtte til meg selv og anti-skli-sokker til Minstemann. Ja, ubrukte sådann...
Og på Den Lokale Interiørbutikken fant jeg små bokstaver (alles unntatt min), så nå har vi:
1 x B, 2 x A, 2 x M, 1 x E, 1 x K, 1 x J og 1 x V :-D
Da mangler bare én bokstav, og de sa de kunne ringe når de fikk dem inn... Men jeg har sett at Fru Fjeldhammer har disse bokstavene i headeren sin, så kanskje jeg kan få tak i dem nærmere enn Gol? ;-)


Fra Gol gikk turen til Gardermoen søndag ettermiddag for å rekke et fly med Berlin Air. Fint fly, forresten. Airbus etellerannet tall... Og det letta og det landa som det skulle, så jeg var fornøyd!
Jeg deltok på en fagsamling med Funksjonshemmedes Studieforbund hvor flere delegater fra ymse medlemsorganisasjoner var representert. Det var kjempespennende og veldig stas med nye bekjentskaper. :-)

Berlin hadde mye å by på, og jeg og mitt koselige reisefølge (fra "min" forening) hadde noen timer å rote oss bort i byen på før programmet startet mandag ettermiddag. Vi bodde ikke langt ifra den nye sentralbanestasjonen, og fant ut at vi skulle besøke Alexanderplatz. Vi utstyrte oss med kart, godt humør og oppdagerlyst og trasket optimistisk ivei. Men vi feilberegnet avstandene noe, så vi gikk og vi gikk og vi gikk. Men vi kom fram til slutt ;-)
Gikk en tur på Alexa - det største kjøpesenteret på Alexanderplatz - og fant litt småtteri å ta med oss hjem. Vi fant også postkort til store og små, og enda litt mere dill.
Jeg kjøpte meg ei ny veske/bag med Brandenburger Tor-trykk, for den syntes jeg var stilig!

Jah, på veien - mens vi rota oss litt bort - så fant vi en fantastisk liten butikk som hadde masse gøy! Der fant jeg denne pengepungen - som jeg selvfølgelig falt paddeflat for - men jeg kjøpte den ikke... Ikke den dagen...;-)


På Alexa fant jeg en Top Model tegne- og fargeleggingsbok til Maiken. Med sjablonger og dekorark og bærehank og greier! Også fant jeg månedsteinssmykker til jentene; Ametyst til Maiken og Onyx til størstesøstra.

De hadde også H&M der, så jeg dura inn der for å se om jeg hadde noe å spare på klær jeg hadde sett meg ut til Minsten. Og det var det! :-D
Så da ble det brun bukse, body med apekatter og genser med T-Rex til en samlet sum á NOK 164,-
Sånt blir man glad av! ;-)

På dette tidspunktet hadde min venninnes kropp sagt at det var mer enn nok vandring, så vi tok en drosje tilbake til hotellet. Heldigvis! Vi kunne vel strengt tatt kjørt med toget, men jeg er redd vi hadde rota oss bort på nytt, og kanskje kommet for sent til samlingen. Og det var litt gøyalt å kjøre drosje i Berlin også - selv om det gikk litt i overkant fort gjennom kryssene :-P Takke meg til bedagelige Norge! ;-)

Etter presentasjon av alle deltakerne og program for dagene og sånn, så hadde vi guidet busstur gjennom Berlin. Mye i øst og litt i vest. Guiden snakket skånedialekt, men det gikk greit. Vi hadde bussturen i rushtiden, så det var nok av tid til å snakke om historiske hendelser på flere plasser - og andre plasser raste vi forbi. Så jeg har sett både Berlinmuren (restene av den), den bomba kirka (som er restaurert, men bevart med bombehull) som har fått et par påbygg, riksdagen, Checkpoint Charlie, parker med statuer, jødiske museer, andre museer, universiteter og biblioteker, TV-tårnet, inngangspartier til zoo og akvarium, Brandenburger Tor, markeder, et okkupert bygg, lyktestolper, søte gå- og stoppemenner (lysregulerte gatekryss, veit dere), en gressplen med et hjerte på og en kjempestor sjiraff bygget av Lego. Ja, og mye, mye mer!
Det var dumt det var rushtid, for da fikk vi ikke tid til å gå ut av bussen og se muren på nærthold, men jeg får heller ta en ny tur til Berlin! :-D Det har jeg vanvittig lyst til!

Tirsdagen fant jeg ut at jeg skulle finne den søte lille butikken igjen. Den vi fant mens vi rota oss litt bort. Men jeg fant den ikke i pausen mellom lunsjen og samlingen... Men jeg fant mye annet gøy, da. For jeg rota rundt i smågatene alene. Også fant jeg ut at jeg egentlig har god retningssans, for jeg visste når jeg måtte gå fra der jeg stod mot hotellet for å rekke tilbake. Og jeg fant veien uten å spørre noen også. Ikke dårlig! *klappe meg selv på skulderen*
Heldigvis hadde vi litt fri mellom samlingen og middagen, så da lurte jeg en annen deltaker med meg på rundtur i byen - og jaggu fant jeg ikke butikken nesten med en gang! Og han likte også butikken og fant en søtt puslespill til jenta si. :-)
Det var da jeg kjøpte den uglepungen! Også kjøpte jeg en liten tavle til Mannen - bare fordi den var kul, utsagnet stemmer oooooooog for at vi skal ha det svart på ...eh... rosa! ;-)
Det er en vintage-dame som sier: "I don't do housework on any day that ends with an Y" *fnise*
Hadde det ikke vært for at jeg måtte tenke plass i bagasjen og alt sånt, så hadde jeg garantert handla mer der inne!
Tirsdagen ble avsluttet med en kjempekoselig fellesmiddag på hotellet - og jeg må bare skryte av servicen der! Jeg har endel matintolleranser og jeg snakket med restaurantsjefen om dette - og han så ingen problemer i det i det hele tatt! De lagde bare litt annen mat til meg - uten pristillegg eller rynkete neser eller noe! Det ble jeg veldig, veldig glad for! Så når (ikke hvis) jeg skal tilbake til Berlin, vil jeg bo på Apetina Apartment Hotel Berlin Hauptbahnhof igjen! :-D Det er jo også praktisk at jeg finner veien derfra til rotemegbortiBerlinplassene jeg besøkte nå ;-)

Onsdagen var det litt mer samling før vi skulle sette snutene nordover igjen.
Og gjett hva! Jeg fikk jaggu brukt litt penger på flyplassen også! Mannen fikk seg både genser og slips (og jeg fikk rabatt av koselig butikkmann), jeg fikk meg en topp, Minsten fikk en grønn sprellemann og en lekebil, Maiken fikk seg et par lekehester (naturtro plastlekedyr), sjokolade i både papp, papir og bokser, en svart badefrosk (ikke badegakk, men samma prinsippet) til storebroren og... hmm... Det var vel det. Mener jeg.

Jeg var litt sliten da jeg kom hjem til min deilige familie, og jeg har faktisk ikke orka å blogge noe før nå, men jeg har skrevet litt og litt på dette innlegget her i noen dager ;-)

Da jeg kom hjem, fikk jeg også bekreftet mine mistanker. Minsten har vannkopper! Og godt er det, for nå er vi ferdig med det! Han er *bank i bordet* ikke sjuk i det hele tatt. Har et par-tre prikker (eller 5-6 hvis jeg skal være helt ærlig) som tørka fort inn, så i morra er han klar for barnehagen igjen! Heldigvis ingen feber, kløing til blødende sår eller annet ekkelt. Litt ubehag når den ene eller den andre prikken klødde litt, men det har ikke sett ut til å plage han noe nevneverdig. Såh...! Da var det unnagjort!
Ja, vi fikk også smitta et par unger når vi var i gang. Håper jeg - og mamma'n. Det får vi vel se om et par uker ;-) Det ble hvertfall intens kosing og klemming på parkeringsplassen utenfor skolen her forrige uke ;-)

Egentlig skulle jeg vært på fest på fredagen, men det ble avlyst og utsatt fordi vertinnen var syk, så da ble jeg sittende her hjemme og myse på loppemarked.info i stedet. Og jaggu var det ikke loppis på Langhus! Og i Ytre Enebakk.
Jeg ringte til StoreMaiken og spurte om vi skulle gå, og hun var klar! Vi valgte Langhus :-D Så LilleMaiken, StoreMaiken og jeg dro dit lørdag formiddag og kom jeg tomhendt hjem? Nei, selvfølgelig ikke!
Jeg fant:
* 6 kjøkkenstoler (skal hvitifiseres - sammen med et kjøkkenbord jeg fant på kottet - til sommer'n), kr 30,-/stk = kr 180,-
* 2 eldgamle bøker (1800-tallet), 3 Barnas Beste-bøker, 1 Hestespill (uåpnet), 1 gjør-det-selv-bok = kr 100,-
* 2 belter, 2 sølvfarga gardinhøyder (som jeg kan sy et eller annet av), fleecepledd (LilleMaiken) = kr 70,-
* Gulvteppe med "Flyver'n"-paradis (rødt - til LilleMaiken) = kr 30,-
* Settekasse (til Minsten) = kr 25,-
* LilleMaiken kjøpte seg 1 bok om hunder og 1 bok om katter og 1 bilde med hester = kr 50,-

Men alt dette gidder jeg ikke å ta bilder av nå... :-P *sliten og lat og har vondt i vilja på høyre side*

I går var vi i koselig besøk hos min mormor og morfar - og kom jeg tomhendt hjem derfra? Nix og njet! :-D
4 gamle glassflasker, 1 glass m/lokk, 1 stor kakeboks og ymse gøyalt til barna :-D


Kort oppsummert: Herlig, slitsom, hektisk, innholdsrik, nydelig, fantastisk halvannen uke, altså! :-D

...og etter å ha styra i lange tider med bildeopplasting i Mozilla, så måtte jeg altså krype til korset å blogge i Explorer... *mumle*
Så nå blir det hvertfall ikke til at jeg gidder å legge til flere bilder i dette innlegget, for nå er jeg trøtt og lei av å ikke få til :-P
Men en annen dag kan det goooodt hende at det kommer et realt bilderas ;-)
Okei, jeg har bestemt meg! Det vil absolutt, definitivt komme et bilderas en annen dag! I morra kanskje?

God natt :-)

2 kommentarer:

Hegeslilleboble sa...

Å, det høres ut som du har hatt en flott tur altså!!! Jeg har også veldig lyst å reise til Berlin - jeg og mannen har titta litt på det nylig faktisk. Men tror ikke det blir med det første.
Kjekke ting du har fått/kjøpt også;).
Jeg har kjempetrøbbel med bildeopplastningen min også, har prøvd både i Opera og Mozilla - men det funker ikke.... Explorer vil ikke helt på maskinen min for tiden så vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg... Jaja- det ordner seg vel snart forhåpentligvis!
Ha en god dag!

Mimmi sa...

Takk for påminnelsen til min "gibort"!
Når det gjelder dette innlegget her - så skjønner jeg hva du mente da du hjalp meg i gang med bloggen min: - korte innlegg og bilder.. hehe.. !
Forresten gøy å lese om turen din :)

Related Posts with Thumbnails