Jeg syns ikke det er lenge siden hun ble født. Siden hun serverte sitt første smil. Siden hun satt, stod og tok sine første stabbende skritt...
Nå er hun 6 år, har løse tenner (som tydeligvis tar seg goooood tid før de faller ut), hopper tau som om hun aldri har gjort annet (ny rekord i dag: 32 hopp etterhverandre - baklengs!), sparer penger ved å hente posten, rydde av bordet etter seg når hun har spist, holder orden på sine egne leker - og hun spiser ikke lørdagsgodt. Hun vil heller spare penger. Helt greit for oss!
I en alder av 5 år og (nesten) 10 måneder ble hun den lykkelige eier av sin egen laptop - og har etterhvert fått en pen samling Josefine-spill (og et par andre) som hun har kjøpt selv eller fått til bursdag/jul.
I mai hadde hun spart nok penger til å kjøpe seg Nintendo DS Lite - av den rosa typen, selvfølgelig - og har nå 5 spill til den.
Hvordan en så liten unge kan spare så mange penger? Jo... Som jeg sa, så spiser hun altså ikke godteri. Det hele begynte med at hun som 3-åring fant ut at hun hadde lyst på tegneserieblader. Da fikk hun det. Men hun leste dem jo ikke. Hun ville ha dilldallet som fulgte med bladet, nemlig. Men hun har spart bladene sine i en kasse, så de blir plukket fram med ujevne mellomrom og bladd i.
Så oppdaget hun Jungle in my Pocket-dyrene. De koster kr 25,-/pose. Hvertfall gjorde de det før. Så da fikk hun velge om hun ville ha sånn eller litt lørdagsgodt eller et blad på lørdagene. Hun valgte alltid dyr. Etterhvert utvidet 'in my Pocket'-produsentene utvalget, og M.E.s "myke dyr"-kasse inneholder nå en salig blanding av jungeldyr, ponnier, hester, valper, katter og snødyr. Og det siste som har kommet nå er sjødyr. De har hun ingen av (enda).
Men så kjøpte storebroren seg laptop, og da ville hun også ha det. Derfor begynte hun å spare. Da var hun blitt 4 år, og vi fant ut at det var på tide å gi henne "plikter" hjemme mot lommepenger. Jenta ville spare penger - vi ville lære henne at hun skulle holde tingene sine i orden. To fluer i en smekk og greier! Så hennes "plikter" er altså å ta inn posten (som regel alltid på vei hjem fra barnehagen, og da stopper vi bilen ved postkassa, og så tar hun posten inn i bilen og så kjører vi resten av veien), rydde av etter seg når hun har spist og hun skal holde lekene sine i orden. Utover det kan det også hende at hun får tjene seg litt ekstra penger hvis hun gjør litt ekstra - som å dekke på bordet, rydde av bordet, hjelpe til med å henge opp klesvask eller andre ting. Da spør hun alltid om det er noe hun kan gjøre for å tjene litt mer penger, og hun tar det svaret hun får som det gjeldende. Dersom det ikke er noe å gjøre, så blir hun ikke sur. Hun krever heller ikke pengebelønning dersom hun hjelper til med noe som vi spør henne om, men utifra tjenestens størrelse, blir hun belønnet - enten med ros, en krone eller fler, smilefjes på "Snill M.E."-plakaten sin eller en is ellerno.
Det hender også at hun har fått penger av familien. Særlig til jul og bursdag får jeg beskjed om beløpets størrelse, og får da velge om jeg skal kjøpe henne noe hun trenger for pengene eller at hun sparer dem til noe hun har lyst på. Som regel blir pengene spart.
Jeg syns hun er kjempeflink, og hun har også fått forståelse for at ting faktisk koster penger og at vi ikke kan kjøpe alt mulig som hun har lyst på til henne.
I går (altså på mandag) var det sommerfest i barnehagen, og M.E. har nå sin nest siste uke før barnehagen stenger for sommeren - og barnehageåret er slutt... Kjemperart.
Jeg husker at jeg skrev "M.E.'s aller siste barnehagedag" i boka mi for uminnelig lange tider siden... Nå er det halvannen uke igjen til den dagen er her...
Barnehagen fikk en bildecollage av alle førskolebarna (det ble tatt bilder av alle barna på turen de hadde til Barnekunstmuseet i Oslo i mai) og så fikk de villmarks-vaffeljern til å bruke over bål. :-D
Jeg har tidligere skrevet om Den Fantastiske Plassen de har i skogen, og den brukes hyppig gjennom hele året - så et vaffeljern syntes vi var på sin plass!
Vi (altså både M.E. og vi foreldre) hadde lyst til å takke hver og en av de voksne på hennes avdeling personlig også, så jeg satte meg ned og latet som at jeg behersket papirscrappeteknikken. Og etter litt krongling og feilbretting, så kom jeg i land. 9 kort ble laget - ett til hver av de voksne + hun som har kommet til barnehagen eller på tilstelninger og hatt sangstunder med dem.
Det ble noen fuktige øyekroker da de satte seg ned og leste på kortene sine, for på baksiden hadde jeg limt på sitater som M.E. hadde sagt om hver enkelt. Hun hadde sagt en god del som var beskrivende, men også endel om opplevelser de har hatt sammen. Og så tegnet hun hver og en, som vi også klippet ut og limte på. Ja, også skrev hun navnene deres - og sitt eget - på kortene.
Heldigvis rakk bildene fra barnehagefotograferinga fram i tide før kortlaging, så alle fikk en kopi av portrettbildet hennes på kortets framside.
Fra barnehagen fikk barna hver sin perm og hver sin klubbok. (Klubben = Førskolegruppa)
I permen var det samlet tegninger og noen sanger, og alle de andre barna i Klubben hadde tegnet hver sin tegning med omrisset av hendene sine og sagt en fin ting om henne som hadde blitt skrevet på.
Jeg mååå bare sitere litt her sånn at dere også får ta del i Den Fantastisk Skatten!
(Selvfølgelig står jo ikke navnene forkortet i permen hennes, da...)
"Vi har krangla litt også ble vi venner igjen. M.E. er snill" Hilsen JHR
"Det er gøy å ake med M.E." JL
"M.E. er snill og flink til å tegne" IHS
"M.E. er koselig" JMH
"M.E. er flink til å prate i telefonen" H
"M.E. er flink til å hoppe langt" MB
I Klubboka var det enda mer moro!
Her hadde Klubbarna sagt enda mer om M.E., og det er så utrolig morsomt å lese! Ja, for jeg klarer jo å høre hver enkelt unge si det. Jeg ser dem alle veldig tydelig for meg ;-)
IHS: "Hun er flink til å tegne, perle, drive med modelleire, danse, løpe - og hun har fine tenner!"
H: "Hun er flink til å danse ballett og til å være hest og hund. Hun har fine øyne, er flink til å smile, fine hestehaler og fine klær"
JMH: "Du er flink til å perle. Jeg liker å leke med deg. God til å få løse tenner, flink til å ikke grise og du har fin genser!"
JHR: "M.E. har fint hår - og øyne, tenner, genser, tannbørste og lue! Du er flink til å være med hjem. Du liker å være med meg hjem!"
JL: "M.E. er snill!"
Det var også skrevet ned ting M.E. har sagt og gjort på Klubben...!
H (den voksne): "Hva har dere gjort i juleferien?"
M.E.: "Jeg fikk ny barbiedukke. Den hadde spionmaske, sverd og kappe" (fasit: maskerademaske, septer og cêpe)H: "Hva gjør en lærer?"
M.E.: "Sier hvilken bokstav det er og sånn!"
H: "Hva gjorde du i vinterferien?"
M.E.: "Jeg var syk, jeg bada i badekaret. Jeg fikk besøk av A og M. M og jeg lekte med barbie. Jeg lekte med A og små-Lego" (A&M er storesøskna)H: "Hva synes du om OL i barnehagen?" (bhg arrangerte eget vinter-OL)
M.E.: "Jeg fikk medalje og diplom!"
H: "Hva tenker du om skolen?"
M.E.: "At vi må rekke opp hånda hvis vi skal si noe"
H: "Hva likte du best da vi var i Oslo?" (på tur til Barnekunstmuseet og Wigelandsparken)
M.E.: "At vi kjørte med trikken, og da stod jeg uten å holde meg - og falt bakover!"
Oooooog...:
"M.E. er en kløpper til å dikte. Se bare her:
Mel.: Haba-Haba
' Det var en geitebukk! (Det var en geitebukk!)
Som rørte ved en sokk! (Som rørte ved en sokk!)
Og den sa HabaHabaHaba osv...'
Til sirkuset diktet hun så mange at vi måtte nesten stoppe henne så de andre slapp til!
Mel.: Er de'kke rart
* Det var en katt som kjørte m'et ratt
* Det var ei ku som gikk på tur
* Det var ei løve som likte å røve
* Det var en fisk som lå på en disk
* Det var en hest som gikk med en vest
...men på sirkuset opptrådte hun med denne:
M.E.: Det var en enhjørning som kjørte firhjuling
Alle: Er de'kke rart, er de'kke rart?M.E.: Det var en enhjørning som kjørte firhjuling
Alle: Jeg tror de'kke før jeg får se det!"
Dette er en uvurderlig skatt av enorme dimensjoner! Tenk så morsomt det blir for M.E. å dra fram dette når hun blir stor... Kanskje når hennes egne barn skal slutte i barnehagen?
Mon tro om jeg må leie en bankboks til å oppbevare dem i...?
Her er forøvrig resultatene av årets barnehagefotografering!
Jeg var så frekk at jeg spurte om K.J. kunne bli med og at vi tok søskenbilde, for dette er eneste gangen vi har sjansen til det... Så nå har vi også søskenportrett av Hun-som-skal-slutte og Han-som-skal-begynne.
Mye av grunnen var også at det kun er fotografering annethvert år, så det blir ikke tatt bilde av K.J. før han er 3 år.
Jeg syns bildene ble veldig bra! Og det til tross for at K.J. faktisk var begynt å bli syk - igjen - og måtte på legevakta og på barneklinikken senere den dagen...!
God natt! :-)









3 kommentarer:
Så flink du/dere er med gaver til de ansatte!!! Mathilde slutter denne uka og jeg tenkte også å lage kort som hun kan skrive noe på selv- kjempeide å skrive noe kjekt om alle de voksne. Tenkte også at jeg skulle kjøpe en kurv med frukt/kjeks/snop i som de på avdelingen kunne kose seg med.
Gleder meg til bilde kommer:)
Masse flotte bilder! Det øverste babybildet var jo bare helt skjønt!
Tusen takk for koselige ord, damer! :D
Hege: Hva kom du fram til mtp avslutningsgave fra Mathilde?
Pia: Takk! Det tok jeg av M.E. på hennes første hotelltur - 7 uker gammel :) Den jenta kunne sovne absolutt hvor og hvordan det passa henne ;)
Jeg har lurt noen ganger på om jeg skulle scrappe på et par fevinger på den søte lille ryggen hennes.. :)
Legg inn en kommentar