Uka har vært full av forberedelser til bursdagshelgen, samt at jeg har jobba endel med dåpsgaven vi skal gi neste søndag. Den er LAAAANGT fra ferdig enda. Ja, ikke halvferdig engang, men jeg regner med at jeg får tatt et skikkelig realt skippertak eller fem i løpet av uka, for jeg pleier som regel å få fing ferdig innen fristen.
Min mor har vært hos oss hele helgen, for hun skulle passe K.J. mens vi hadde barneselskap for M.E.. Jeg var fryktelig spent på åssen det skulle gå, for Tassen har aldri hatt barnevakt før. Men det gikk kjempefint, og K.J. og Mimmi hadde storkost seg sammen de timene vi var ute i skogen.
Fredag ville M.E. ha fri i barnehagen for å være med å bake bursdagskake og sånn. Jeg syns det er så deilig å kunne ta en fridag sånn i ny og ne nå mens vi har sjansen til det. Når høsten kommer og frøkna begynner på skolen, er det brått slutt på sånt. *sukk*
Det var stor stas å få slikke av vispen, og hun hadde den deiligste sjokoladetruten etterpå :-D
Da kaka eeeeendelig var ferdig - en helt ordinær langpannesjokoladekake - skulle den pyntes med glasur og prinsessepynt. Og den ble så fin, atte!
M.E. hadde altså barneselskapet sitt i Hundremeterskogen - et skogsområde som barnehagen har - og det var 14 glade og viltre unger som herja og lekte og storkoste seg. Været ble også akkurat slik jeg hadde bestilt, og jeg var så utrolig glad for det! Det hadde ikke vært noe kjekt å være ute i skogen i flere timer hvis været hadde vært dårlig...
Bursdagen begynte kl 13:30, og ungene kom ramlende inn i skogen med utedresser, gaver og strålende humør. Vi grilla pølser i lavvoen, og de foreldrene som var med, hadde koselige samtaler over en kaffekopp eller ti. Alle hjalp hverandre, og ingen barn var utenfor lek i det hele tatt, og det var så herlig!
En liten gjeng unger rundt huskene
Pølser kan spises både sittende, stående og hengende...!
Etter at vi hadde spist pølser med brød eller lompe, med eller uten ketchup og sennep, og barna hadde lekt en stund til, lagde vi til en samlingsplass midt på lysningen. Der satte alle barna seg og så ble bursdagsbarnet kronet - som seg hør og bør.
M.E. fikk så vanvittig mye flott! Jeg ble helt matt, jeg...!
Hun fikk:
* Perle- og modelleire-sett (Disney Prinsessene)
* Hannah Montana sett med pyntestæsj
* "Gøy med norsk" - aktivitetsbok
* Gullblyant
* Klistremerker
* Hårpynt
* "Parfyme" (4 sprayflasker med "Body Splash" i forskjellige dufter)
* Hettegenser
* Kjole
* Superundertøy
* Fleecegenser
* Jente-boxershorts
* PonyVille-ponny med popcorn-tralle
* Puslespill
* 100 kr (Hun sparer til Nintendo DS)
* RytterBarbiedukke
* Glasshjerte (som kan henges opp til pynt)
* Leppepomade
* Forstørrelsesglass
Etter at alle gavene var pakket opp, ba vi barna bli sittende og så kom kaka. M.E. blåste ut lysene, og så var det bare å forte seg å dele opp i stykker, for det var fryktelig mange kakesultne barn som nesten ikke klarte å vente :-) I tillegg til kake, hadde vi også en pose med popcorn, og det var veldig populært!
Etter at nesten hele kaka var spist opp (kun fire små biter igjen), var klokka jammen blitt fire, og barna skulle dra hjem. Men heldigvis fikk vi akkurat tid til å fiske etter godteposer helt på tampen! Men den "fiskedammen" var det mye rart i, altså! Alt fra tomme bæreposer til sammenkrølla aluminiumsfolie, pølsebrød, kaffekopper, papptallerkner og tørkepapir. Men heldigvis gikk det an å bare kaste det uti igjen og prøve lykken på nytt.
Og da mine trøtte, slitne barn var i seng, var det bare å sette igang med ny kake. For vi skulle ha familieselskap i dag, og gjestene skulle komme allerede kl 13:00. M.E. hadde bestilt 101 Dalmantinere-kake, og jeg satte igang. Alt gikk bra, helt til jeg skulle tippe kaka ut av formen... Kaka hadde satt seg fast på det som skulle være midt oppå - akkurat i alt mønsteret. Uoprettelig skade og krise! Jeg hadde ikke ingredienser til å bake ny kake heller, og butikkene var jo stengt. Heldivis sa M.E. i dag at det ikke var så viktig om det så ut som en dalmantiner, for det viktigiste var at kaka ble fin og god. Søte, snille, store-lille jenta mi! <3
Selvfølgelig gikk brannalarmen når vi hadde sånn festlig flammespruter på, og brannalarmen her vi bor, er seriekobla med naboen og greier, så det ble litt livlig noen minutter. ;-) Men det ordna seg, som ting gjerne gjør!Her er komplett gaveliste fra familien:
Fra:Mamma og Pappa: Skøyter, Barbiekopp med sukkertøy (kjøpt av pappa på Romaniatur)
Marte og Andreas: Tunika
Alle søsknene: Tingeling - Blomsterspillet, bokbind med Disneyprinsessene, Puppy in my Pocket-dyr, 2 klistremerkebøker, "Nifse grøss"-bok, "Trylleboken", lysende kulepenn med prinsesse Belle
Mimmi: Strikket genser, 4 bøker om en magisk ponny, 1 bok om Prinsesse Ariana, hengepynt til skolesekken/penalet, strikkede Barbieklær
Morfar, Bente og Oldefar K: Skrivebord m/skuffeinnsats, kontorstol, skrivebordslampe, 2 ringpermer, søppelkasse, stiftemaskin, Josefines trafikkspill + lære om kroppenspill (til PC), bukse
Oldemor og Oldis: 500 kr
Onkel Pål: 250 kr
I morra skal jeg få båret opp alle tingene på rommet hennes og få satt alt på plass. Ja, jeg må jo lage plass til det meste, men det skal jeg nok klare! Da skal jeg selvfølgelig også ta bilde av hvordan det har blitt til slutt :-)
Neste helg reiser vi en tur til Bestemora og Bestefaren, og da blir det nytt barneselskap med hennes tidligere bestekamerater og familieselskap hvor vi skal feire både M.E., Bestemor og Bestefar. Det blir koselig! :-D
Vi gleder oss veldig til å hilse på alle igjen!





Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar