"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

onsdag 9. juni 2010

Det er midt på natta... Nemlig.

Og ja, jeg er selvfølgelig våken fremdeles. Selv om jeg er trøtt. Men jeg er ikke oppe i senga mi. Jeg er nede i stua. I min favorittdel av stua. Den delen med datagreier, skrot og rot. Favorittrot. Favorittskrot. Favorittdatagreier. Egentlig er jeg ikke så veldig trøtt likevel...

Men jeg satt her - igjen - og tenkte. Tenkte på hva jeg liker. Og hva jeg ikke liker. Jeg fant ut at jeg liker veldig mye. Så mye at jeg ikke klarer å bestemme meg. Jeg bør kanskje bestemme meg...? Eller må jeg?

Jeg liker stram, rettlinjet og minimalistisk stil. Jeg liker brukte og gamle ting. Jeg liker romantiske, landlige ting. Jeg liker hvite ting. Jeg liker lilla ting. Jeg liker ting med mange, sterke farger. Jeg liker ikke gule vegger. Ikke de grønne i spisestua heller. Spisestua skal pusses opp til høsten. Jeg lurer på åssen den blir. Kanskje jeg vil like den?

Jeg elsker å ha masse bilder. Helst på veggene. Aller helst overalt. Jeg liker også tegninger. Gjerne de også på veggene. På den ene veggen her i min favorittkrok - i stua, ja - har jeg to tegninger i rammer. Den ene er en blyanttegning som jeg ga B.A. til en farsdag. Farsdagen 2005, faktisk. Det var en jeg jobba med som tegnet den. Det er av de tre eldste ungene. Jeg elsker det. :-) B.A. elsker det.
Det er i A3. Flinke mannen jeg jobbet med før. :-)

Den andre tegningen er en originaltegning fra Frode Øverli. B.A. fikk Herr Øverli til å tegne den til meg etter at K.J. ble født. Jeg elsker det også. Det er tegnet bare til meg. Ingen andre som har akkurat det. Jeg må ta bilde av det og vise det fram! Jeg har bluret ut navnet mitt, for jeg leker at jeg er paranoid og ikke stoler på folk og at jeg er redd for at folk skal finne ut hvem jeg er, hvor jeg bor og alt det derre der. Men det er altså navnet mitt under den grå skyen midt inni snakkebobla der. Sånt liker jeg.

Andre ting jeg liker, er elektroniske duppeditter. Jeg liker små ting som lyser og lager lyd. Det er gøy. Jeg krever egentlig ikke så mye. Egentlig så liker jeg alle typer duppeditter, når jeg tenker meg om... K.J. har f.eks. en sånn ranglesak hvor man skal flytte kuler på forskjellige ståltråder fra den ene til den andre siden. Ståltrådene er altså forankret i en trekloss og går opp og ned og hit og dit og til og med i en liten spiral. Den kan jeg glatt sitte og pusle med en god stund...
Kanskje jeg må skaffe meg en kuleramme? En sånn god gammeldags kuleramme... Det hadde vært gøy. Det trenger jeg, kjenner jeg. Akkurat nå kjenner jeg at jeg kunne trengt en sånn. Jeg tror neppe B.A. er like enig. Egentlig er jeg enig med B.A. i at jeg ikke trenger det. Men jeg trenger det.

Forrige uke var jeg og pappa'n min i leiligheten til farfar og rydda. Dvs at jeg tok med meg masse saker jeg føler at jeg trenger. Jeg trengte sikkert ikkeno. Men akkurat da - og egentlig nå også - trengte jeg dem. Nei, farfar er ikke død. Han er på sykehjem. Og nå skal leiligheten tømmes og vaskes før den skal selges. Jeg tok med meg det som var av fotografier av meg og lillebroren min. Det var bare barnebilder. Men det er koselig. Broder'n skal selvsagt få sine egne bilder neste gang jeg ser ham, men han bor et godt stykke unna, så jeg tar vare på dem imens. Og jeg veit at scanneren min også kan hjelpe meg med å ta ekstra godt vare på en aldri så liten kopi. Det trenger jeg også, nemlig. Jeg like bilder. Det har jeg allerede sagt.


Men det var et par babybilder av meg der. Og et barnehageportrett. Jeg så ikke så innmari fornøyd ut på det. Og håret stod til alle kanter. Det gjorde stort sett det. Jeg liker det bildet. Men det har jeg ikke scanna enda, så det får evt bli vist fram en annen gang...

Jeg syns det er litt morsomt med dette babybildet her, for den puta jeg sitter på (den grønne saken som stikker opp bak ryggen min der), ble brukt av Broder'n også. Og nå er det K.J. som har den. M.E. hadde en annen slags stol da hun var baby, så hun har da ikke brukt den. Men K.J. har identisk stol som jeg hadde selv. Bare nyere. Sånn der som kan legges ned til stol-med-bord eller reises opp til høystol. Jeg liker ting som er flere ting! Også liker jeg at ting brukes av flere. Gjenbruk, altså. Det liker jeg.

En annen ting jeg liker godt, er markblomster. I dag putta jeg K.J. i vogna og trodde han hadde tenkt til å sovne med en gang sånn at jeg bare kunne gå inn igjen og slenge meg i sofaen, men han og jeg hadde ikke samme plan. Så da gikk vi en tur. Han hadde ikke tenkt til å sove på turen heller. Det likte jeg ikke så godt. Men vi fikk oss en koselig tur, da. Etter at vi hadde gått en halv kilometer eller deromkring, så snudde vi, og da hadde jeg allerede bestemt meg for å plukke blomster. Hundekjeks, smørblomst og noen lilla noen. Så da plukket jeg. Det ble en ganske stor bukett, og den ble fin. Den står ute på cafébordet. Markblomster har en lei tendens til å være bolig for masse småkryp. Og de drysser når de visner. Det liker jeg ikke. Så da får de bo ute, og det liker jeg. Det er koselig med blomster.

Vi er så heldige at vi disponerer Verdens Herligste Hytte på Verdens Herligste Sted. I helga var vi der. Vi fire. B.A., M.E., K.J. og jeg. Det var veldig koselig. På lørdagen var vi og handla mat og vi handla bursdagsgave til O.C. som snart fyller 5 år. Vi var så heldige å ramle over et stort boksalg. Jeg elsker sånt! O.C. fikk to bøker til bursdagen sin; "Vi lager hånddukker" og "Vi lager dyr". Jeg anger på at jeg ikke kjøpte to eksemplarer av hver, for jeg har lyst på dem selv :-P
Men jeg kjøpte to bøker til meg selv også: "Kle deg ut!" av Jane Bull og "Morsomme Filtdyr" av Marianne Ilsfort. 
Jeg liker Jane Bull-bøkene utrolig godt. Vi har fem av dem nå: "Solskinnsboken", "Regnværsboken", "Presangboken", "Trylleboken" og "Kle deg ut!". Alle er helt herlige, kreative og det er lett å skjønne hva man skal gjøre med store bilder og lite tekst. Også er det masse piler og sånt. Gjør sånn her, og gjør sånn der... Liker sånt.

Hva mer liker jeg? Det er veldig, veldig mye. Jeg liker f.eks. at svigermor skal komme på besøk i overimorra. Eller egentlig i morra, siden i morra nå allerede er i dag. Men det snakker vi ikke så høyt om.
Men jo, jeg liker altså at hun kommer på besøk. Hun skal være her i ca 3 uker. Herlig! Jeg liker derimot ikke at jeg bør rydde litt før hun kommer. Ikke det at jeg liker at det er rotete, for jeg liker faktisk at det er ryddig, men jeg liker ikke å rydde. Jeg bør vel gjøre det. Kanskje jeg kan gjøre om noe av rotet til noe morsomt i stedet? Jeg har bl.a. en pappeske (fra da jeg var og tømte ting fra leiligheten til farfar) stående på spisestuebordet. Den kan f.eks bli en hest. Eller enhjørning. Eller kanskje en båt? Eller bil? Da trenger jeg innpakningspapir... Kanskje jeg trenger å dra på shopping i morra og ikke rydde? Det må jeg finne ut av. I morra. Som egentlig er i dag.

Jeg liker faktisk å sove også. Det liker jeg egentlig veldig, veldig, veldig godt... Så hvorfor liker jeg ikke å legge meg? Det er tiltak. Men det bør jo gjøres. For da kan jeg sove. Altså må jeg gjøre noe jeg ikke liker for å få gjort noe jeg liker. Er det ikke sånn med alt, egentlig? Sånn strengt tatt?
Det må jeg sove litt på....


...også skal jeg slutte å blogge om natta. Selv om jeg liker det. Jeg veit at dette ble veldig rotete, men det er akkurat sånn hodet mitt er nå.
En annen dag - kanskje den samme dagen som jeg slutter å være oppe hele natta - så skal jeg finne ut av alle planene mine også. Og kanskje finne vår stil. Finne ut hvordan vårt hjem skal være. Det var en lur plan. Den skal gjennomføres - en helt annen dag.

God natt!

1 kommentar:

Unknown sa...

Heisan, så morsomt å lese! :) Du er veldig dyktig på å skrive synes jeg :) Herlig!!♥ Ja, noen av oss er nok mere nattmennesker enn andre, jeg bor sammen med en som aldri legger seg før 01 om natten og opp igjen kl 06 om morgenen.. skjønner ikke at han orker hi hi:) Men sånn er vi noen A og noen B *ler* .) Nyyydelige bilder som du har fått tegnet til deg!♥
Jeg er også en sånn som "trenger" alt men egentlig "trenger" jeg det jo ikke :) Men akkurat "der" så må jeg ha det *ler*...
Nå må jeg sette igang her med ett stort prosjekt som jeg har tenkt på leeenge.. Vi blogges Kali!♥
Ønsker deg en flott onsdag!
Klem Anki

Related Posts with Thumbnails