"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

onsdag 2. mars 2011

Om å sette alt på hodet

Nå er det ikke mange her i huset som skal ha ting på hodet. Unntaket er En Liten Tass. Han liker å ha erteposer på hodet. Og hatter. Og Storesøsters hårbøyler.
Og jeg er totalt avhengig av min altfor store lue når det er høst/vinter/tidlig vår. Den er deeeeiliiiig! ♥

Men det jeg derimot er temmelig flink til, er å snu opp-ned på ting, sette huset på hodet. Ommøblere og tilbakemøblere og flytte på elektriske saker og ting - helst langt unna nærmeste stikkontakt, bare fordi det er så himla praktisk - og så videre og så videre.

Forrige uke fant jeg plutselig ut at vi ikke trenger spisestue. For vi spiser bare i spisestua når vi har middagsbesøk (sjelden), når vi har bursdagsselskaper (max 4 ganger pr år), til jul (annethvert år) eller til nyttår (også annethvert år).
Så spisestua blir altså sjelden brukt.

Vi bruker sjelden kjøkkenbordet. Hvertfall ikke på vinteren, for det er så kaldt der. Huset vi bor i er ikke tett, og det er aller verst på kjøkkenet. Derfor spiser vi sjelden på kjøkkenet.

Så hvor spiser vi?
Jo, i stua.
Dette har irritert meg lenge. Jeg liker ikke å spise i sofaen - unntatt når det er kosemat (helgemat foran TV'n). Så... Hvordan skulle vi løse det?

Jo! Nå skal dere se...
Jeg har her illustrert åssen det var før. Og hvordan det er nå.
Fremdeles er det fryktelig rotete. Det står ting overalt. Ting som bare må få ny plass etter at jeg fikk det for meg at jeg skulle ommøblere. Igjen.
Men jeg tror det blir veldig bra når vi bare blir ferdige!
...og når vi får flytta om på bilder på veggene. Det ser bare teit ut nå for tida... Men det kommer, det kommer!

Mål og proporsjoner stemmer absolutt ikke overens, for jeg har ikke tatt meg bryet med å måle noe. :-P
Så noen rom er store og noen rom er små. Noen møbler er overdimensjonerte, mens andre er overkomprimerte :-P Men sånt ser vi ikke på. Nemlig.



Før:

 Nå:


Jeg har heller ikke tatt meg bryet med å sette inn vinduer, dører eller møbler/trapper/greier i andre rom. For fokuset i dette innlegget skal være i stua/spisestua og "kontoret"/hobbyrommet.

Men det har blitt en temmelig stor omorganisering av oppholdsrommene nede.

Det hele startet egentlig med at jeg fikk hjørneskrivebordet sånn at jeg kunne ha plass til symaskinen hele tiden uten å måtte tenke på å pakke den vekk i tide og utide. Og så ballet det egentlig bare på seg. For det ble fryyyyyktelig mye trangere i stua enn det det allerede var fra før.
Nå har vi altså flyttet datamaskiner, symaskiner, hyller med permer og papirer og greier inn i det som var spisestua, og jeg har fremdeles utsikt ned på jordet. Hvor det kanskje kommer en elg marsjerende... En gang.

Og stua har blitt et mer voksent rom - med leker overalt :-P
Men leker er "ryddig rot" og kan lett slenges vekk når vi skal leke Voksne Mennesker ;-)

5 kommentarer:

Pia sa...

Her kom det et interiørinnlegg, gitt!
Leker er jo overalt, ja, og jeg rydder og rydder...
Apropos vanlige bloggere og bilder - visste jo om dine hoppebilder! Men du er vel heller ikke en vanlig blogger?...;)

Kali- sa...

Min venninnes venninne skrev så godt på Facebook at "å rydde leker etter ungene er som å måke snø mens det fremdeles snør"... :P
Og nei... Jeg er nok mer lik deg enn lik "Vanlig" ;)

bestemors hage sa...

Jeg får komme med seriøst skryt jeg da.

Med de samme antall møbler på begge tegninger så ser stua nederst mye større ut. Det er blir bedre plass til alt.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Enig med, liker ikke å sitte i sofaen å spise. Bordet er jo alt for lavt for at det blir komfortabelt, selv om vi ikke har et sånt et som er 30 cm høyt og man plutselig helt naturlig bruker som fotskammel. Men jeg savner skikkelig spisestue, har bare kjøkkenbordet og det blir trangt når vi har gjester.

Ommøbleringen ser strålende ut. Nå går det kanskje an å se tv-en fra spisebordet slik at kosematen på lørdagen kan nytes der?

Rødhette sa...

Ooh, det ser mye bedre ut etter ommøbleringen, ja! Vanskelig å bedømme uten å ha vært der, naturligvis, men det ser liksom ryddigere ut på etter-bildet. Godt jobbet!

Og ja, jeg er også lei av å spise middag i sofaen foran TV'en ... Håper snart vi finner et ny plass hvor vi løser det problemet. Skjønt ... problemet er (nesten) like mye gubben, som synes det er helt topp å spise foran TV'en. *sukk*

Related Posts with Thumbnails