"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

mandag 7. mars 2011

Fastelaven og ris

Google viste meg fine bilder
av fastelavensris,
og dette bildet fant jeg
på denne adressen
I forrigår var det strålende vær her. Noen hadde skrudd på flombelysninga utendørs (jeg har hørt rykter om at den lampa kalles "Sola", men så sjelden vi har sett noe til den nå, så hadde jeg nesten glemt hva det var :P), temperaturen var behagelig og jeg hadde litt overskudd. Det overskuddet tenkte jeg å bruke på å ta med ungene ned i skogen her for å finne kvister til å lage fastelavensris. Over åker'n.

Så unger og mor fikk på seg matchende blå vinterdresser, høye vinterstøvler og luer - og så satte vi snutene våre mot skogen. Snupps og mor skulle base i halvmeterhøy snø (med skaretopping) og tassen skulle sitte i akebrettet. Plan lagt!

Etter 20 meter nedover åker'n ble tassen lei av å bare sitte. Men jeg dro ham tappert videre, vel vitende om at avbitertanga lå trygt i dresslomma og at bjørketrærne var innenfor synsvidde, mens jeg overhørte klaginga bak meg.
Men da vi kom ned til skogkanten var klaging gått over til sutring, og mor og snupps var småslitne i beina og melkesyra sprengte i lår og legger, så oppdager vi... Det er skråning ned til trærne. Og oppå åkerkanten var det nedoverbakke - mot skråningen. Så da kunne ikke tassen bare bli sittende i akebrettet, og ikke turde jeg å kave meg nedover skråningen på jakt etter en og annen pinne.
Så hva tror dere skjedde?

Joda. Jeg snudde på hælen og dro og kavde meg selv og en lite samarbeidsvillig tass på akebrett oppover åker'n igjen. Og åker'n er kuppert, så det var ikke bare-bare. Heldigvis hjalp snupps til å dytte akebrettet da det ble stående fast i mine dype fotspor. Men fastelavensris ble det ikke i år, gitt! Pinner fikk være pinner, og ferdig med det.
Heseblesende kom vi oss opp til gårdsplassen igjen, men skulle tassen inn da? Nei. Han skulle gå og dra på akebrettet sitt selv, han. Men han skulle ikke være ute. Så... Han skulle ikke inn - og ikke være ute... Enkelt? Hah!

Men boller med krem og syltetøy ble det :-D
Det ble litt senere enn planlagt, men sånn er det når det er både fastelaven, barneselskap for ei klassevenninne av snuppa og 5-mil på TV ;)
Fastelavensboller 2011 - hjemmebakt by mor & datter :D~

Så i går var altså Den Unge Damen i bursdagsselskap. Karnevalsbursdag. Hun ville være tryllekunstner. Og det fant hun ut etter at alle butikker var stengt, og vi har ikke flosshatt i huset. Heller ikke dress i størrelse 134. Men tryllestav og andre trylleting hadde vi i hus. Men hva skulle vi gjøre nårvi manglet kostyme? Jo, vi satte oss ned og tenkte. Grublet og forsøkte å finne muligheter. For tryllekunstner skulle hun være!

Så da ble kostymet sånn her:
* Mørk dongeribukse (med lommer)
* Mørk genser
* Cowboyhatt (som vi pynta med et rødt bånd)
* Kappe i sølv (laget av en gardin som a mor fant på loppis i fjor)
* Pose med trylleting
* Tryllestav
* Hånddukkekanin til å trekke opp av hatten
Fortryllende tryllekunstner ♥

Og jenta hadde til og med trylleshow foran 20 barn og 4 voksne! Det var 22 barn tilstede, men snupps trengte selvfølgelig en assistent, og det ble selveste bursdagsbarnet. Hun hadde vært hos oss dagen i forveien og øvet litt på sin assistentoppgave, og de var så flinke! Både tryllekunstner, assistent og alle barna (som faktisk satt stille og så på i nærmere 10 minutter) :-D
Og mor var kry! ♥

Nå er min lillebror på besøk, og snupps gleder seg til å vise onkel noen triks etter skoletid i dag. :-D Det var tross alt ham hun fikk tryllesettet av, og onkel gleder seg masse til å se på et helt ekte trylleshow senere i dag!

Ha en fortryllende dag - med eller uten illusjoner


Du verden og jøyegosjameg - det glemte jeg jo! I går var det 1 år siden nyåpninga av bloggen min.
Hurra for bursdagen til bloggen! 

3 kommentarer:

Pia sa...

Fastelavnsris blir for mye av det gode - imponerende nok at dere slo til med boller:)
Skjønner at det var stas med karnevalsbursdag og trylling!

Mie fra Mies Mirakler sa...

Gratulerer med bloggårsdag! *fanfare og fyrverkeri* Verdens søteste tryllekunstner helt klart! Og boller må man jo ha på fastelaven. Fastelavensriset stod vi over her i huset også, vi er jo allergiske mot bjørk så det er en god unnskyldning, hihi! *♥*

ohelene sa...

Fastelavnsris er det ikkje her i huset heller. Blir berre nysing av det ;)

Og tryllekunstnaren var skikkelig flott - hadde glatt gått på det om du hadde sagt kostymet var kjøpt.

Related Posts with Thumbnails