Natt til i dag våkna M.E. i 2-tida med vondt i magen. Vi trodde det først var luftsmerter (ertesuppe til middag... egg på skivene til kveldsmat...), men det viste seg etter en drøy time at det var mer enn som så, jah! Jeg hadde ennå ikke rukket å sovne da hun kom inn til meg, og jeg fikk heller ikke sove resten av natta, for hun kasta opp flere ganger - men var overraskende kvikk og opplagt mellom "slaga". Jeg tror det var stressmagen hennes som sa veldig hardt og brutalt i fra at det var på tide å roe ned litt, for ingen av oss andre har blitt syke *bank i bordet*
Jeg gikk og la meg da klokka var 9:30 i dag, og sovna ganske raskt. Da hadde ikke M.E. kasta opp på en god stund, og K.J. var våken og i kjempehumør. Heldigvis! Og Bestemor og Bestefar var også stått opp. Bestefar hadde også bursdag i dag, og jeg var veldig spent på om vi ville holde oss friske utover dagen, for det er jo aldri noe kjekt med omgangssyke. Og hvertfall ikke når det er bursdag i huset og forventet besøk på ettermiddagen. Jeg bekymret meg for det et ørlite sekund før jeg stuptrøtt og sliten gikk og bytta plass med B.A.. Jeg sov nok litt for lenge, for jeg kom meg ikke opp før klokka var mellom 3 og halv 4.
Frokosten var Standard OppkastsykeMat, selvfølgelig - noe M.E. faktisk var strålende fornøyd med...
Personlig kan jeg ikke fordra verken Cola eller Mariekjeks, nettopp fordi det minner meg for mye om da jeg var liten og hadde omgangssyke. Men jeg syns ikke jeg lider noen nød av den grunn, da... ;-)
K.J. finner på så mye rart for tida. Han "snakker" som en foss, klapper og vinker og viser hvor stor han er. Han prøver også iherdig å komme seg framover, men det er fremdeles bare reversen som funker. Men han har hvertfall kommet seg opp på knærne, så jeg regner ikke med at det drøyer så veldig lenge før han knekker koden og raser av gårde både forover og bakover :-D
Han er grovmotorisk forsinket, men heldigvis ikke så mye at vi er bekymret for det. Han hadde en kranglete start på livet - med mage-/tarmproblemer, overbevegelighet i spesielt nakke/rygg, "bananfasong" og favorittside, og låsninger i nakke, rygg og bekken. Etter at vi var hos kiropraktor da han var 5 mnd gammel, så skjønte vi virkelig hvor hemmet han hadde vært av låsningene, for da tok han igjen veldig mye av det han hang etter, men ikke alt, da.
Jeg prøver så godt jeg kan å ikke sammenligne ham med noen andre babyer... De fleste andre mai-/junibabyer jeg kjenner - og forsåvidt flere juli- og august-babyer også - er i full fres framover på gulvet, de setter seg opp selv og ...ja, de er bare lenger framme motorisk enn det K.J. er. Men de hadde ikke et halvt liv forsinkelse heller! Det må jeg huske på! :-)
Og som fysioterapeuten hans sa..: Det er veldig god kvalitet på det han faktisk kan, så da får vi bare la han bruke den tiden han trenger for å komme seg opp og fram. :-)
K.J. ble 10 mnd i dag. Ja, det er faktisk bare 2 mnd til han er 1 år! *dåne* Jeg syns (atter en gang) at denne tiden har gått så ufattelig fort! Han er en skikkelig tøysekopp, og han elsker å bli herja med! Eller at M.E. herjer ved siden av ham. Da ler han så han rister, og ingen i hele verden er så kul som M.E.! <3
Han har også funnet ut at det er moro å gjøre rare ting selv, for da ler vi andre, og da gjør han det enda mer. Nå for tida er det stort sett smokken som får gjennomgå... ;-)

Raringen!
Alt skal fremdeles i munnen, og jeg tror nok det er en ny tann eller to som er på vei opp, for i dag har han vært nesten desperat etter ting å gnage på. Han er også tett i nesa - og det pleier å være et ganske sikkert tegn på at noe er på gang. Så da håper jeg det bare er tenner og at han ikke er på vei til å bli skikkelig forkjøla igjen.
Joda, jeg har bestemt at det bare er tenner, jeg!
I morra skal vi til fotografen og ta familiebilder. Hele gjengen. Bestemor, bestefar, svigerinna mi, svogeren min, niesa og de to nevøene mine - og den drektige Kela (hunden til tantebanden). Og B.A., A, M, M.E., K.J.og jeg. Jeg er spent på åssen K.J. finner seg i alt dette... Han pleier å bli noe trøtt på akkurat den tiden der, men på den annen side, så elsker han å bli tatt bilder av, så jeg bestemmer meg herved for at det går veldig bra, jeg!
Jeg håper også at vi får anledning til å dra en kjapp tur på IKEA i morra, for vi har lovet Bestemor og Bestefar ny magnetlist til kjøkkenknivene. Den gamle lista deres er ikke så sterk i magneten lenger, så knivene driver og faller ned i tide og utide. Og det er jo ikke så morsomt.
Planen var at vi egentlig skulle på IKEA i dag, men det utgikk raskt da M.E. ble dårlig. Så da håper jeg at vi får tid i morra formiddag...!
Onsdag er (foreløpig) plan at vi skal en tur på Akvariet, og på torsdag blir det (sannsynligvis) påskeeggjakt her. Jeg har sittet og laget rebusene i kveld, og i morra må jeg få laget De Endelige Oppgavene som gir svaret på Den Endelige Gåten - Hvor Er Egget Egentlig Gjemt?!
Ungene syns det er storveis med skattejakt og oppgaver, og selv tenåringene krever rebuser. Så i år blir det ledetråder på rim og laginndeling med 3 lag á 2 barn. K.J. får ikke egg før neste år, så han får nøye seg med å holde øye med Kela. Han har vært veldig skeptisk til hunden hver gang vi har møttes tidligere, men i går var han riktig barsk og satt lenge ved siden av henne og så på. Han dristet seg til og med til å kjenne litt på Den Rare Tingen De Voksne Kaller Hund. ;-)
Men det var veldig trygt med et størstesøsterfang - tilfelle Kela skulle finne på å bevege på seg. ;-)
Nei, nå ble jeg trøtt, så nå går jeg og legger meg!
Men jeg må bare vise et bilde av M.E. også før jeg finner senga. Jeg tok det den dagen vi var på middagsbesøk hos min venninne og hennes skjønne familie tidligere i ferien :-)
Store, fine M.E.-min! <3






Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar