"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

torsdag 10. februar 2011

Repetisjon er viktig!

Jeg har en førsteklassing. En førsteklassing jeg er veldig, veldig stolt av!
Og når hun har besøk av venninner etter skoletid, leker de ofte (ja, nettopp) skole oppe på rommet. Der er det nemlig en tavle på stativ (en sånn sak fra IKEA), og det er jo perfekt for skolelek. Kanskje jeg skal dra fram den lille skrivepulten med lokk (sånn gammeldags med skrå skrivebordsplate som kan løftes opp, og under er det et lite rom til å legge skolebøker og annet) fra kottet og plassere den midt på gulvet foran tavla?
Ja, for hva er vel bedre enn å repetere det man har gjort på skolen når man kommer hjem? Tror egentlig repetisjonstanken er beregnet på det de har lært, og ikke det de har gjort, men sånt bryr ikke førsteklassinger seg nevneverdig om, gitt ;-)

Så hva skuet mine øyne da jeg kom opp på rommet hennes her forleden dag - etter at hun hadde hatt besøk av ei venninne? Jo, et typisk dagsprogram ved første trinn på hennes skole :-)


Som man tydelig kan se av programmet 4. februar 2011, så er det vinter. De skal ha samling og massasje, etterfulgt av stasjonsarbeid. Som nummer tre på programmet står mat og storefri. Og etter en god pause med energipåfyll og lek, så er det på 'an igjen med matte og RLE. Og så er det jaggu slutt og takk for i dag. Så da hadde de den skoledagen to ganger, så nå håper jeg at alt de lærte på stasjonene, matematikken og RLE'en virkelig sitter. ;-)

(Sangen 'Første dag i første klasse' 
har frøkna sunget på i et halvt år nå, 
og jeg syns den er veldig fin)

Poenget mitt med dette innlegget er egentlig rett og slett å skryte uhemmet av jenta mi. (et hjerte passa perfekt her)
Jeg syns hun er veldig flink til å skrive, og det er ikke såååå mange skrivefeilene, syns jeg! Det er enda en stund igjen før dobbeltkonsonanter og skj-, kj,- sj,- og lignende problematiske greier er på plass. Men hvor mye kan man forvente av barn på 6-7 år?


Mitt program for dagen?
Jeg veit hvertfall at jeg skal lage lapskaus til middag i dag - og lapskaus er skikkelig digg!
Også skal jeg skru skapdører på skapet til Tassen. Og jeg skal brette et fjell med rene klær. Og jeg skal rydde nevnte klær inn i respektiver skuffer og skap.
Jeg burde vært en tur og handla også, men det får heller bli i morra. Det snør for mye i dag.


Hva er ditt program for torsdag 9. februar - vinter - 2011?

4 kommentarer:

Mariann sa...

Wow, hun er kjempeflink! :) Så gøy at hun klarte det helt alene! :)

Drømmeskyen sa...

Hei hei!

Så nettopp at jeg hadde fått spennende mail... Og det var ikke vanskelig å finne ut av hvem den var fra;) Jeg trengte nemlig ikke åpne den engang, jeg så bare Kali og da skjønte jeg det:) Så utrolig koselig! Og så ser jeg det nydelige bildet av jenta di som jeg husker så godt fra nybakt mamma. Så stor hun er blitt, og så flink å skrive! Og så må jeg gratulere med nytt familiemedlem, en skikkelig søting♥

Hilsen Hilde

reSIRIkulert sa...

Lurt å ta bilete av tavla - og kor fint det må verta framover å sjå tilbake på :o)

Pia sa...

Herlig! Det er stas å leke skole hjemme!

Related Posts with Thumbnails