"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

fredag 16. juli 2010

Jeg skjemmes!

Her sitter jeg... Hver eneste dag! Hver eneste kveld! Datamaskina er foran meg, og jeg tenker: "Nå skal jeg jaggu sette meg ned og skrive litt korte innlegg. Sånne riktige blogginnlegg, med lite tekst som sier alt og flere bilder så det blir en god leseopplevelse med flere bokstavpauser. Jeg skal bare sjekke bloggen til...."
...og sånn går no daga'n... Dager som det faktisk har skjedd en del, og som jeg har planlagt å blogge om. Men har jeg gjort det? Neida, for plutselig har klokka blitt I-Morgen, og jeg har blitt nødt til å legge meg. Ja, for jeg har hørt at det kan være lurt å sove litt også. Man holder seg litt friskere og mer opplagt ved å passe på å få i seg riktig mengde søvn og ernæring. Jeg er knusedårlig på begge deler. *rødme*

Men jeg skrev at det har skjedd ting. Og det har det. :-D
Etter en hyggelig og hektisk onsdag (ja, vi snakker forrige uke, selvfølgelig) med besøkelser fra tidligere barnehagevenner, dro jeg og ungene på hytta på torsdagen. Vi venta til K.J.s sovetid, og dro så avgårde de 165,6 kilometerne det er fra oss til Nydelige VesleVika @ Mjøsa.<3

Min far hadde allerede vært der noen dager og kommet godt igang med den helt nye terrassen. Den forrige var jeg med å bygge for 20 år siden. Fine, fine terrassen ;-) Men den var dessverre begynt å bli litt sliten, stakkar. Man fikk også flis i nakne føtter og/eller knær avhengig av grovmotoriske fremkommelighetsferdigheter. Og flis i nakne føtter og/eller knær er jo absolutt ikke godt.
Da vi kom opp, la min far ned arbeidet for dagen. Hvertfall nesten. Han dreiv nå med litt småplukk ute mens jeg lekte Husmoremne og disket opp med Fantastisk Middag: Makaroni og pølse. Og champignon. Også krydderblanding og ketchup, selvfølgelig. Heldigvis er dette pappas favorittmiddag, så da ble han lykkelig ;-)

Allerede fredag morgen, etter at søvn var gnidd ut av trøtte øyne, bleier var skiftet, nattklær var byttet til dagklær, ansikt og tenner vasket og pusset og frokost i forskjellige varianter var inntatt, så gikk vi ut (kl 09:30-ish) og begynte på dagens jobb. Det var en haug med gjerdebord som skulle gjennomgå spikerfjerning, og den jobben tok M.E. og jeg, mens pappa'n min fortsatte å kappe til og skru fast terrassebord.
M.E. og jeg fjernet spiker fra til sammen 61,5 gjerdebord (og det var etter at jeg også dro hvert av dem løs fra lektene de var festa til tidligere), og det var 4 spiker i hvert. Unntatt det halve, for det var det bare 2 spiker i. Eller var det 4 i det også, mon tro? Det husker jeg ikke nå... Men mange spiker ble det hvertfall!
K.J. var Arbeidstilsynet vårt, og satt trygt og godt parkert i reisesenga ute på terrassen. Eller satt? Han stod vel egentlig mer og hang over kanten. Sånn som K.J. som regel gjør nå for tida.
M.E. hadde også en Meget Alvorlig Arbeidsulykke, hvor hun stakk seg på en spiker. Dette ble selvfølgelig behandlet med kos og plaster. Som seg hør og bør.

I 15-tida kom B.A. også, og da reiste han og handlet inn grillmat som vi koste oss med da alle spiker var fjernet, alle terrassebord var skrudd fast og gjerdelekter var satt opp og da stod klare til lørdagsjobben.
M.E. hjalp selvfølgelig til å skru også!

Og det er jo ikke vanskelig å se at hun ble mye sterkere av all jobbinga denne dagen! Ja, musklene vokste i takt med at temperaturen økte :-P (Trykk på bildene for å se dem større :-))

Lørdag formiddag skrudde pappa og jeg på alle gjerdebordene. 76 til sammen. Drillen gikk stadig tom for batteri og vi gikk tom for skruer. Men da spurta jeg opp bakken og tråkka på gassen og børna av gårde til Montér på Stange for å kjøpe nye. M.E. var også med, for vi skulle også handle mat og hun skulle få bruke litt penger på Europris. Hun gikk glad og lykkelig ut derfra med en helt ny hundefamilie (Puppy in my Pocket), og jeg hadde kjøpt meg en bunke garnnøster til feriens hekleprosjekt. :-) To glade jenter, med andre ord.
Også handla vi inn det vi trengte for å lage pizza også. For pizza er jo godt.

Da vi kom tilbake på hytta, sov K.J. og pappa og B.A. kjørte trillebårlass etter trillebårlass etter trillebårlass med jord. M.E. skulle også kjøre litt jord med en liten trillebår vi har (en fra et eller annet plantesenter, som har to hjul og bedre håndtak for små hender, men mye større enn en leketrillebår, altså!), og hun skulle lempe i en liten bakke. Vi tror hun hadde ca 10 lass, og da var hun greit sliten etterpå!
Og mens K.J. sov og de andre trilla jord, så snekra jeg trapp. Den kan beskues og beundres på det runde bildet under her...!
Seeee, så fint det ble når alt var ferdig, a! :-D
Terrassen går nå hele veien rundt "verandaen" utenfor stuedøra og bort til kjøkkendørtrappa (som pappa klarte å "dulte litt borti med traktor'n", så da blei jaggu den også retta opp), og et godt stykke lenger ut i hjørnet enn tidligere. Også er den rett!
Det eneste som gjenstod da vi dro var å bytte ut "verandaen" foran stuedøra og mure ferdig muren under. Men der gikk pappa tom for mørtel, og leca'n måtte sages til litt, så det skulle han prøve å få tatt nå i uka. :-D Og kanskje han skulle legge terrassen rundt neste hushjørne også. Dæsken døtte, så utrolig bra det her blei!
Jeg gleder meg allerede til to uker til på hytta nå snart! :-D

Denne uka har gått ganske fort den også.
Mandag, tirsdag og onsdag gikk med til å (prøve og) komme inn i Normale Rutiner igjen. Og det gikk forsåvidt bra. :-) Litt mindre søvn på både dag og natt, men sånt hører med når det er sommer.
Torsdag morgen starta sakte. Vi koste oss lenge oppe i senga, før vi tusla ned for å gjøre oss klare til å hente min venninne C. på togstasjonen. Hun skulle komme med toget kl 09:48, og vi skulle være klare til å dra herfra 5-på-halv. Og det var vi. På vei ut i gangen oppdaget jeg En Umiskjennelig Eim fra K.J., og ganske riktig. En real Ut-av-bleien-opplevelse! Så da var det bare å sende tekstmelding til Langveisfarende C. med beskjed om at vi nok ble litt forsinket pga nevnte bleieopplevelse, bleie og klær ble byttet, og vi kom oss ut i bilen. Og vi var vel ikke mer enn 5 minutter forsinka. :-)
Dagen gikk med til skravling og mimring, lek og mat. Etter at K.J. var lagt for kvelden spilte vi en (liten) runde med Disney-Monopol før det var leggetid for 6-åringen og kjøre-til-stasjonen-tid for gjesten.
En kjempekoselig dag, med andre ord! Håper ikke det blir lenge til neste gang vi ses, C! *klem*

I morra tidlig kommer de to eldste på sommerferie, og de neste fire ukene skal vi kose oss massemasse! Vi skal på hytta en tur, vi skal på dagstur til Charlottenberg, svigerfar kommer og skal bo hos oss i Norway Cup-uka (han er fotballdommer/-observatør) og den siste ferieuka går med til innkjøring i barnehagen for K.J. Innimellom alt dette skal vi nok klare å fylle dagene med både dagsturer og aktiviteter i og utenfor hjemmet/hytta. Det skal nok bades, shoppes, skattejaktes og oppleves! Og bygges! Ja, for jeg har et prosjekt som jeg håper vi får startet på snart ;-)

Apropos prosjekter... Jeg har grunnet en god del saker og ting som ikke så så pene ut med hvit matt maling, og når jeg bare får somlet meg til å kjøpe mer maling med litt glans i, så skal de få det siste strøket og så skal alt ferdigstilles. Det er snakk om et par tallerkenhyller (bruktfunn) til lekekjøkkenet, en liten hylle med små skuffer (bruktfunn), en settekasse (funnet på avfallsplassen) og ungenes bord og stoler (trehvitt, ubehandla sett fra IKEA). Alt, unntatt settekassa, skal brukes i lekekjøkkenkroken jeg holder på å lage til oppe i trappegangen. Jeg må bare få vekk kommoden som står der først... Og for å få til det, så må jeg rydde på kottet. Så det må jeg få gjort en dag..!

K.J. og M.E. storkoser seg med den halvferdige kjøkkenkroken allerede, da. De leker kanskje ikke så veldig mye sammen enda, for de er jo på to totalt forskjellige plan når det gjelder lek, men de leker hvertfall på samme sted. Samtidig. Og da er det jo greit, da ;-)
MegaBlocks er også veeeeldig populært her i huset, og det bygges og rives og bygges og rives igjen utallige ganger i løpet av dagen! K.J. har også begynt å bygge litt nå. Setter et par-tre klosser sammen, og jubler av sin egen prestasjon rett etterpå - før han tar det fra hverandre og gjentar prosessen. :-D

Hmm... Rart å tenke på at K.J. allerede er barnehagebarn... Og uka etter er det skolestart for M.E. Ja, alle fire ungene har nå avslutta kapitler i sine Livsbøker. K.J. er ferdig med babytiden, M.E. er ferdig med barnehagebarntiden, M. er ferdig med barneskolen og A. er ferdig med ungdomskolen. Nå skal de begynne på nye kapitler alle fire, og det skal bli ufattelig spennende å følge med dem. :-) *stolt*

Nå må klær vaskes og henges opp og tromles og sånn, for vi bør kanskje ha noen rene klær i skuffer og skap snart, og etterpå skal jeg krølle meg sammen i sofaen og se på Mord og Mysterier på TV2. :-)


Ha en fortreffelig aften!

4 kommentarer:

Rødhette sa...

Så utrolig flott det ble på hytta! Nå vet jeg jo ikke hvordan det var FØR, men ETTER-resultatet ble veldig bra!

PS. Det er en gammel episode av Mord og mysterier ... *skuffa*

Kali- sa...

Svar til PS: Det ble jaggu til at vi så Jason Bourne en gang til i stedet for den gamle Mord og mysterier-episoden... ;)

Før-bilde, ja... Det tenkte jeg ikke på. Da vi kom opp, var jo terrassen allerede halvferdig, så jeg fikk jo ikke tatt bilde da. Men jeg kan se gjennom om jeg ikke har no' gammalt liggende og slenge ;)

C. sa...

Du glemte noe!
"Og på torsdag hadde vi besøk av den hyggeligste personen ever, det var kos."

Guri, så glemsk altså.

Kali- sa...

Beklager C.
Feilen skal rettes opp umiddelbart!

Related Posts with Thumbnails