"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

onsdag 7. juli 2010

Ferie, besøk og mer besøk, forventninger og nye rutiner

Det beste med sommeren er at alle blir så mye mer sosiale. Meg selv iberegnet. Etter en turbulent vinter med mye sykdom og sykehus og medisiner og slitsomme dager for både store og små, og da særlig K.J. (som var den som sleit mest med sykdom, stakkar), så har sommeren hittil vært temmelig deilig.
 Lille tassen på Haukeland. Nysgjerrige Nils sitter og passer på :)

...og når vi først snakker om Nysgjerrige Nils, så må jeg bare vise fram et bilde... Lurer på om disse to her ble skilt ved fødselen?
27. desember 2009 - K.J. 7 mnd gammel

Nå er vi halvveis i den første av de to siste ukene før sommerferien setter inn for fullt. M.E. hadde sin aller siste barnehagedag fredagen som var, så hun har sommerferie. Så da har K.J. og jeg det også. Men B.A. skal jobbe i halvannen uke til, og så kommer de to eldste, og DA starter ferien for fullt her. Fire uker til ende, og etter det er det hverdagens alvor og spenning og nye rutiner som gjelder.

I går var jeg og ungene på besøk hos min bestevenninne på Romerike. I fjor flyttet de inn i et hus rett ved siden av der jeg vokste opp, og da vi utpå ettermiddagen tok oss en trilletur med gutta (min K.J. og hennes V.A., født august 2009), og en hoppesprette-M.E. ved siden av, så traska vi bort og så på hvilket hus jeg vokste opp i, på den gamle skolen min og litt til. Det var veldig koselig, og M.E. var umiddelbart helt klar til å flytte dit, for lekeplassen på den skolen var visst såååå mye morsommere enn den de har på skolen hun skal begynne på. ;-)
Vi hadde en superkoselig dag, og gutta oppdaget gleden av å kunne leke sammen. Dvs å være på gulvet ved siden av hverandre og krangle om de samme lekene ;-) Mens M.E. spant rundt dem og prøvde å få dem til å le. Og selv om vi egentlig ikke hadde planlagt det, så ble vi til middag og enda litt til, men vi kom hjem akkurat rett før leggetiden til småen. Ulempen var bare den at han hadde sovet en snau time i bilen allerede, så han brukte litt tid på å finne roen etter kveldsmat og stell. Men det gikk seg helt plutselig til det også. :-)

Jeg drømmer om å flytte tilbake igjen, og får vi råd til det engang, så gjør vi definitivt det. Absolutt! Det er der jeg har de fleste vennene og familien min. Og B.A. har selvfølgelig adoptert mine venner, noe vi alle syns er veldig kjekt :-) Det er jo alltid litt spennende å se om gamle venner og nye partnere kommer overens, og i vårt tilfelle klaffet det 100% umiddelbart. Og vennskapenes røtter har bare blitt dypere, lengre og sterkere etterhvert som årene har gått nå. :-)

Nå venter vi på besøk fra en tidligere barnehagekamerat av M.E. og hans familie. C og M.E. og "kjæresten hennes", J., var et solid trekløver da de gikk i samme barnehage, og etter at han flyttet for to år siden, har de likevel klart å beholde vennskapet. Og det er ganske godt gjort for så små unger, syns jeg. :-)
Vi var i 6-års bursdagen hans på lørdag, og det var veldig koselig! Badebassenget var satt opp og fullt av (kaldt) vann, og været var upåklagelig! :-) Og gutten fikk alt han ønska seg, og alt var bare supert! :-D
Blid og fornøyd bursdagsgutt

Så i dag skal ungene få herje ute og inne, og vi voksne skal skravle og gjøre det vi voksne kan best. Og når B.A. kommer hjem fra jobb, skal det grilles og mannfolka skal få lov til å være mannemenn og temme ilden og hive tjukke kjøttstykker på flammene og i det hele tatt. Mens vi damene... Tja, hva skal vi gjøre? Jo, vi kan vel fortsette å skravle, vi...!


Akkurat nå er A og M (de to eldste, ja) på ferie med sin mor og besteforeldre. Turen i år gikk til Lofoten, og det kan jo bli spennende, sikkert. De prøvde å gi uttrykk for at de ikke gleda seg så veldig, men jeg tror egentlig at de gjorde det, jeg. Det er alltid kjekt å oppleve nye plasser, og naturen i Nord-Norge skal jo være veldig flott. Jeg har aldri vært lenger nord enn Måløy, men jeg drømmer om å dra helt opp til toppen av landet og ned igjen. Jeg vil oppleve både midnattsol og skikkelig nordlys. Den Ultimate Opplevelsen hadde nok vært å ta Hurtigruten fra Bergen og opp til Kirkenes og så kjøre bil ned igjen. Da tror jeg at vi hadde fått opplevd en god del. Men det er jo så himla dyrt! Men vinner jeg i Lotto eller lignende, så tar vi turen! Definitivt!
 Bilde: Hurtigruten.no


9. august kl 09:30 skal K.J. ha sin første dag i barnehagen. Han har heldigvis fått plass i den barnehagen som M.E. har gått i, og vi er kjempefornøyde med å ha fått plass der - igjen. Personalet der er helt fantastiske, og vi har blitt veldig glad i dem alle sammen.
Avdelingen han skal gå på heter Pippistua. Barnehagen er egentlig ganske liten. To avdelinger i hvert sitt bygg, med felles uteareal - som kan deles av med porter. Og det kan være veldig greit å la de små være på ett sted når de største er ute og herjer og holder et mye høyere tempo. Og når han blir 3 år, skal han over på Ole Brumm, og da blir det nok betraktelig mer action, ja. Med turer til Fantastiske Hundremeterskogen og sykkeldager og akebrettkjøring i akebakken og i det hele tatt! Men først er det trygghet, solide rutiner, kos og omsorg som gjelder. Jeg gleder meg! Og jeg er veldig spent på åssen innkjøringa kommer til å bli med han her. Tipper han trenger litt lenger tid enn storesøstra. Hun var ferdig innkjørt på parkeringsplassen, hun :-P Ja, faktisk syntes hun at vi voksne brukte for lang tid på parkeringsplassen, for hun spurta med sine stuttjukke bein bort til porten og prøvde å krabbe under for å komme inn. *fnise*

K.J. er mer mammadalt og er litt mer skeptisk til fremmede enn det frøkna var. Og er. Jeg ser ikke på skolestarten som noe problem for henne heller. Første skoledag for henne blir 18. august kl 08:10, og jeg regner med at det bare blir kjekt. Hun har heldigvis vært på tre bli-kjent-dager, og de har nok vært gull verdt, for hun føler seg trygg på lærerne og gleder seg til å bli kjent med alle de resterende 21 elevene hun ikke kjenner enda. Ja, det er en klasse på 29 elever (dersom ingen flytter ut eller inn i løpet av sommeren), men det kommer nok til å bli endel gruppedeling. Og det syns jeg er fint, for det er jo en himla stor klasse...
Nå venter vi bare på at det skal komme brev i posten om at hun kan komme på skolen og hente skolesekken sin... Hun venter og venter og blir like skuffa hver dag det ikke er brev til henne i postkassa. Men det er jo ikke noe vi kan gjøre noe med, så...

Men ikke nok med at det er nye kapitler som skal startes på til høsten for begge ungene her. Det er nye kapitler for de to eldste også! M begynner på ungdomskolen og A begynner på videregående. Tenke seg til! Alle fire skal begynne på noe nytt på samme tid! K.J. i barnehagen, M.E. på barneskolen, M på ungdomskolen og A på videregående.
Så det blir veldig spennende for alle sammen!


Ha en finfin sommerdag! :-D

1 kommentar:

Olstad sa...

Hei fant bloggen din via lena (hvit linje) og synes det var stas da jeg husker deg godt fra SM, NM og treff en gang hos Lene.

Artig å se hvor stor 6 åringen din har blitt. Jammen går tiden fort.

Ønsker deg en riktig god sommer.

Related Posts with Thumbnails