"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

fredag 15. april 2011

På tide å sette seg noen nye mål

Hva er et liv uten en plan? Eller en million planer...?

Jeg må legge noen planer. Jeg må ha noen mål. Hovedmål og delmål. Men de må være mulige å nå. Og gjennomføre.
Det hjelper ikke så mye å ha planer som er uoppnåelige. Da er det jo drømmer. Men drømmer er også viktig å ha. Jeg kan for eksempel drømme om å kjøpe et slott i Frankrike, evt. renovere det og flytte dit for godt. Men det er ikke en plan. Det er en drøm. Noe jeg egentlig ikke er helt 100% sikker på om jeg har lyst til heller, men som bare er gøy å leke med tanken på... ;-) Så det har jeg ikke planlagt at jeg skal gjøre, nei...

Bilde tyvlånt fra dinside.no ~ Foto: Miguel Lima

Det jeg derimot har som plan, er å få rydda opp i alt vi har i huset. Og med alt, mener jeg absolutt alt!
Det er hovedmålet. Et strøkent hjem.

Så da blir lista omtrent sånn her:
HOVEDMÅL: STRØKENT HJEM
DELMÅL:
* Rydde begge kottene
- Gå gjennom alle esker/kasser/sekker
- Kaste/selge det vi ikke trenger
- Pakke det vi skal ha, men ikke ha framme, i godt merkede esker/kasser
- Finne (fast) plass til det vi skal ha framme
- Sjekke sesongklærne (størrelser, brukbarhet - prøve og vaske)
* Rydde barnerommene
- Gå gjennom alle leker
- Kaste ødelagte leker og ufullstendige spill
- Selge/gi bort/bytte leker som ikke brukes lenger
- Rydde klesskap og kommodeskuffer
* Rydde soverommet vårt
- Henge opp klokkeradioen som jeg fikk til jul i 2009
- Gå gjennom klesskap og kommodeskuffer og få vekk klær som aldri brukes og hullete sokker
* Rydde badet
- Kaste kosmetikk/kremer/shampoo- & balsamflasker som ikke lenger kan brukes/nesten er tomme
* Rydde stua
- Finne faste plasser til alt som står på midlertidige plasser (og har gjort det i lange, lange tider nå...)
- Få tak i et gulvteppe til å ha under spisebordet/-stolene, evt også under stuebordet
- Ommøblere bildene på veggene
* Rydde "hobbyrommet"
- ...jeg veit ikke hvor jeg skal begynne... men jeg finner det forhåpentlig ut etterhvert...
- Få tak i en bokhylle
- Ommøblere bildene på veggene
* Rydde kjøkkenet
- Gå gjennom alt som er i matskapet og kaste tørrvarer som har gått ut på dato
- Pakke vekk/kaste/gi bort/selge ting vi ikke lenger bruker

....så jeg har en god del å gjøre, ja
Og når alt er strøkent, så står storrengjøring på planen. Det er neste hovedmål.
Vaske, vaske, vaske! Pusse vinduer, vaske vegger, inni alle skuffer og skap, tak, gulver, flater og dill.
Jessda...
Om jeg får tid til å blogge de nesten femten åra? Tja.... Jeg må jo ha pauser, må vite ;-)


I tillegg til Plan:Strøkent Hjem, har jeg Plan:Mer hobby
En stor del av Mer hobby-planen består av å bruke en god del av de tingene jeg allerede har. Altså... Ikke kjøpe mer (men supplering er tillatt. Man kan ikke lage fantastiske, kunstferdige kort uten teip, puteteip, lim og stempelfarge. Akkurat nå har jeg disse tingene. Men plutselig kan det jo hende at jeg går tom, og da må jeg kunne tillate meg selv å supplere. Så det så!
Dette stilige kortet har Mari laget! :-D

Samme er det med heklesaker. Jeg har fremdeles godt med garn, men plutselig trenger jeg mer stappevatt. Da må jeg kunne kjøpe det. For det er et tilbehør.
Og ja, jeg driver med rettferdiggjøring av pengebruk, her ;-)

Og det igjen fører meg over til enda et hovedmål, og det er Plan:Fullføre nettskolen.
Interiørskolen NKI. Det er på tide å gjøre noe nå, ja...
Og jeg skal være ferdig 6. mars 2012. 


Av drømmer har jeg mer urealistiske mål ;-P
* Tjene masse penger på hobbyene mine
* Reise rundt i hele Norge på kryss og tvers (og så tar vi resten av verden etterpå)
* Vinne i Lotto (Vel... det skjer jo i morra, så det er ikke sååå urealistisk)
* Få schtilig hår med plenty volum
* Lære et eller annet afrikansk/asiatisk språk
* Lære meg å svømme (praktisk - ikke bare teoretisk)
* Backpacke rundt omkring med hele familien
* Få en snasen jobb, skreddersydd til meg og mine behov, med flexitid, kort reisevei og knallbra lønn
* Bygge mitt drømmehus (som jeg bygde en modell av i Lego for noen år siden)
eller...:
* Totalrestaurere/-renovere et gammelt, herskapelig hus
* Bli rik i en fei
Schtilig hår med plenty volum (og noen titalls liter hårspray)


Ja, man ser jo at dette ikke er like realistisk.


Men litt av grunnen til at jeg nå har skrevet dette her i bloggen min, er at jeg nå har vitner. Dere.
Jeg har sagt det. Satt det på "papir". Jeg har en slags skriftlig kontrakt med meg selv - og flere som kan følge med på at jeg faktisk gjør det jeg har sagt at jeg skal gjøre. For da får jeg gjort det. Selv om ingen gidder å følge med på om jeg faktisk gjør det, så sier jeg til meg selv at det nå er noen som kan sjekke. Nesten som i mattetimene på ungdomskolen... ;-P
Men... Jeg er verdensmester i unnasluntring...

Jeg fikk nettopp et overordnet hovedmål her:
* IKKE sluntre unna de tre nevnte hovedmål!


Hvilke langsiktige og kortsiktige mål har du?


Vel... da gjenstår det bare for meg å trekke opp ermene og sette igang, da!

Ha en riktig god dag - med eller uten en slagplan!

5 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Å hei, det var ikke lite ambisiøst. :-)
Jeg hadde som mål å sy et brukbart plagg, utrolig tilfredsstillende når man oppnår det. i tilleg har jeg som et mål for 2011 å bake knekkebrød, he he.

Husk å legge inn "sy på skråbånd" i hobbyplanen. ☺

Kali- sa...

@Elisabeth: Skråbånd, ja! Takk, det hadde jeg rent glemt bort! Flott at du passer på meg ;)

GOD PÅSKE!

Pia sa...

He he, ja det var voldsomt med mål:) Her skal det også ryddes. Er godt i gang, men du verden så mye man egentlig har.

Kali- sa...

@Pia: Jeg/vi har allerede fylt fire pappesker med papiravfall, en sekk plastavfall og to sekker restavfall... Og vi har egentlig ikke kommet så fryktelig langt på kottet... Men vi har tatt det som var "blanda"/"diverse"/"dokumenter"/"forskjellig" først, og det var nok lurt.
Godt det er åpent på dynga i morra :P

GOD PÅSKE! :D

Ellen* sa...

Vel - det øverste målet ditt ligna veldig på mitt! Kjenner jeg klør etter å få litt orden nå når våren kommer. Har begynt i en ende...dvs. ungenes klesskap og -skuffer. Når huset er rydda og vaska skal jeg male litt her og der. I løpet av sommeren, håper jeg:o)

God påske til deg!

Related Posts with Thumbnails