"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

onsdag 3. november 2010

Om blogging og NAV

Jeg veit ikke hva jeg skal si...
NAV mener at ei ung jente (23 år) blogger for mye til å være ufør. Les hele saken i Dagbladet HER.

Gudrun bruker sin blogg som motivasjon. Hun bruker den til selvhjelp. Til å se det positive i et liv med kroniske plager. Har da NAV rett til å kunne basere avslag på søknader om AAP (Arbeidsavklaringspenger) på bakgrunn av høy bloggaktivitet
Ikke bare det, men først fikk hun avslag på bakgrunn av gode karakterer på skolen...!
Er dette nok til at NAV kan blåse en lang marsj i hva leger og spesialister sier i sine uttalelser?

Kvinnen sier til Dagbladet at hun ikke vil skrive en deppeblogg. At hun bruker bloggen sin som sin egen motivasjon og at hun bl.a. har gått ned 25 kg i vekt. Hun føler at hun blir straffet for å finne en metode for selvhjelp. Hun føler seg latterliggjort og tråkket på.
Jeg forstår henne! Veldig godt!


Hva med alle vi som allerede har uførestønader? Må vi slutte å blogge? Slutte å være aktive på ymse forum? Slutte å være på facebook, Twitter, nettby eller andre nettbaserte møteplasser? Må vi slutte med dette i frykt for at NAV-ansatte skal kunne surfe seg inn i bloggene eller profilene våre og mene at vi har altfor høyt aktivitetsnivå til å kunne regnes som uføre og dermed miste stønadene våre? 
I så fall ligger jeg vel litt svett an - og bør vel egentlig kjappe meg med å nappe ut kontakta til PC'en og pælme den så langt ut på jordet som jeg kan få den...


Mange uføre blir raskt isolert i sitt eget hjem uten de samme mulighetene til å møte mennesker ute i Den Virkelige Verden. Man mister kanskje store deler av sin daglige omgangskrets av bekjente og kolleger/studiekamerater. Man har ikke god nok fysisk og/eller psykisk helse til å komme seg ut av huset hver dag, og for ikke å gå helt på veggen så blir man mer aktive på internett. 

Jeg ser på en del av bloggerne i blogglista mi som en slags vennegjeng. Mennesker jeg følger livene til omtrent hver dag.
Og blogglesingen har også hjulpet meg! Hjulpet meg til å ha noe å se fram til. Hjulpet meg til å opprettholde en forholdsvis normal døgnrytme (for jeg setter meg heller ned og leser i noen blogger med en gang jeg kommer tilbake etter å ha kjørt barna på skolen og i barnehagen, i stedet for å gå og legge meg igjen. Selv om jeg er sliten, har vondt og er trøtt...).
Jeg har noe å følge med på.
Noe(n) å snakke om når min mann kommer hjem fra jobb.
Noen å dele mine egne, små hverdagsglimt med.

Gjennom nettaktivitet har jeg også møtt nye mennesker. Herlige mennesker som er blant mine beste venner i dag. Noen av de bor på helt andre kanter av landet. Min eneste mulighet til å kunne holde kontakten med dem er via internett og en og annen telefon.

Som innflytter til en kommune - ja, faktisk et helt fylke - hvor jeg ikke kjente noen, og ikke har noen jobb eller skole å gå til for å bli kjent med mennesker i Den Virkelige Verden, så er det kanskje litt ekstra viktig for meg å pleie vennskapene med de gode vennene jeg har - på de måtene jeg har muligheter til... For jeg har ikke anledning til å kunne reise på besøk til dem i tide og utide... Det blir for langt. Minimum en times kjøring. Og det lar seg ikke kombinere med ungene og jobben til min mann. Så enkelt er det.

Skal jeg da føle meg utrygg på nettet? Utrygg i min egen blogg? Utrygg på facebook? 


Kjør debatt!

11 kommentarer:

Hegeslilleboble sa...

Uffda, dette har jeg ikke fått med meg i media. Forstår ikke at det er mulig for norske oppegående folk å gjøre slikt, si slikt! Nav kan til tider dra dit pepperen gror altså. Jeg synes som deg at når folk finner hjelp i noe så burde de få kunne bruke det som de selv ønsker. Ufattelig....

Mie fra Mies Mirakler sa...

NAV og andre offentlige etater har ekstremt liten innsikt i hvordan de best kan hjepe mennesker til et verdig liv. Man blir straffet for å vise initiativ og gjøre så godt man kan. Selv fikk jeg en gang avslag på bostøtte fordi jeg tjente for lite!!! (De mente det gikk ikke an å klare seg på så lite og mistenkeliggjorde meg for å ha inntekt jeg ikke oppgav.)Har mange grelle eksempler på gale ting NAV og andre offentlige etater har gjort. De forstår feks ikke at blogging kan man ta en pause fra når man trenger å hvile, det kan man ikke om man sitter på en jobb! Blir helt kvalm av hvordan de ødelegger livene og helsen til folk :(

Shy sa...

Har sett denne saka i media, og eg var temleg provosert!Det er NAV som er heilt på jordet, ikkje kast pc din dit!
At blogg kan vere med å halde mennesker "oppe" forstår eg velig godt. Men det gjer nok ikkje NAV, heilt sprøtt.

Stubbetufsa sa...

Jeg er helt enig med deg!
Det var en lykke for meg å begynne å blogge. Har det ikke vært for bloggen, hadde jeg sittet og deppet og gjort livet surere for gubben...
Jeg hadde en sorg over at jeg ikke klarte å jobbe mere, men jkeg fikk liksom en aksept for meg og mitt liv av andre bloggere.

Vi har jo alle et behov for å bli sett, også trygdede!
Klem til deg, kali-!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, så denne artikkelen og synes dette er rimelig bak mål. Det er nesten så jeg ikke får meg til å tro at blogginga kan være eneste avslagsgrunn. I såfall er det trist at NAV ikke makter å se helhetssituasjonen hos dette mennesket. Når man er syk, burde man slippe å måtte slåss på denne måten.

Kali- sa...

@ Mie: Er det mulig?! *sjokkert*
Klagde du på det avslaget??
Men det er vel kommunen som har bostøtte? Eller er det NAV? Jeg trodde det var noe man kunne søke kommunen om?
Når man møter slik behandling fra offentlige etater, og særlig NAV, så kan man klare til Sivilombudsmannen. Jeg tror hvertfall det var Sivilombudsmannen... Det kan jeg sjekke opp i hvis du vil?

***

Da jeg søkte om tidsbegrenset uførestønad, fikk jeg avslag på Ung Ufør (tilleggsytelse som unge uføre under 26 år kan søke om) fordi det var utsikt til bedring!
Jeg syntes den var fin, jeg... Hadde det enda vært noen utsikt til bedring, så hadde jeg selvfølgelig mye heller fått meg en god utdannelse, jobba med noe jeg kunne og faktisk mottatt lønn og betalt mer skatt.
Jeg kunne fått en god nok inntekt til å kunne søke lån. Lån jeg kunne brukt til å kjøpe egen bolig. Og fått bodd akkurat der jeg ville... For jeg vil helst hjem igjen til den kommunen jeg vokste opp i...

Men nå har det seg sånn at EDS er medfødt, genetisk og verken kan behandles eller helbredes. Man må bare hive innpå smertestillende, drive effektiv energiøkonomisering og ellers lappe og flikke på det som ikke funker.

NAV måtte gi seg i Ung Ufør-saken da jeg skrev en klekkelig klage til Klage- og Ankeeininga i Sogn og Fjordane.
Det er slitsomt at alle som er syke - i større eller mindre grad - må være friske nok til å kjempe...
Men all korrespondanse med NAV har gjort mitt språk rikere. Mer voksent. Mer velformulert. Så _noe_ godt har det selvfølgelig kommet ut av det ;)

lise sa...

Helt fullstendig bak mål - det er vanskelig å unngå å lure på hva disse NAV-folka har med seg som ballast.. Heldigvis er ikke alle like ille, men det hjelper jo selvsagt ikke stort om du er en av dem som har fått en saksbehandler med .. Jah, det er gjerne greit la la være å skrive resten av det jeg tenkte.

Kali- sa...

@lise: Det var i den forrige kommunen jeg bodde i at saksbehandlinga var langt utpå jordet. Eller fjorden. Eller høyt oppå fjellet...
I denne kommunen har jeg møtt hyggelige mennesker. Mennesker som har vist vilje til å høre på hva jeg har å si.
...sånn helt til nå nylig... da begynte suppa igjen, men det var mer utsagn som kom ut feil, et NAV-system som ikke fungerer optimalt og manglende midler fra statlig hold. Så jeg har egentlig ingenting å utsette på saksbehandlingen jeg har møtt her i denne kommunen :)

Mimmi sa...

Er det mulig...JA det er det!!!
Jeg blir så fly forbanna når jeg hører om folk som blir behandlet på den måten av NAV!
NAV skal vel forholde seg til de samme lover og regler samme hvor du bor i Norge - men jeg har inntrykk av at det ikke er tilfelle når jeg hører om alle som har fått avslag på diverse søknader. Jeg har hørt mange forskjellige sjebnehistorier med så utrolige avslag at jeg nesten ikke har trodd på det, men dessverre vet jeg at det er sant.
Tror personlig at NAV "prøver seg" fordi de tror at hvis du er syk så orker du ikke å "ta opp kampen" - og dessverre er det mange som ikke gjør det.
En stor honnør til de som ikke gir seg!
Selv har jeg ikke hatt noen problemer med NAV her hvor jeg bor. Jeg har også EDS og full uføretrygd da jeg "går ut av ledd" rett som det er. Da man også bor alene kan det bli lange dager.
NAV (her hvor jeg bor) synes det var fint at jeg hadde lyst til å få kontakt med andre på nettet - og betalte datakurs for meg. De lurte også på om ikke jeg hadde rett til bostøtte - så de ringte å avtalte time for meg hos en saksbehandler på kommunens boligkontor.
I 2003 fikk jeg også dekket hjemmePC - for å "hindre" en isolert tilværelse. (Nå har den PCen takket for seg). Jeg søkte ikke om ny, for foreldrene mine ga meg en til fødtselsdagen min.
Det jeg ville fram til her var at jeg kontaktet NAV da jeg fikk diagnosen - ba om en time med en saksbehandler (bruk ikke tlf. til dette hvis du ikke må) møtte opp personlig - la fram de papirene jeg hadde - og forberedte meg på en lang kamp.
Da jeg la fram min sak spurte jeg bare: Hva har jeg krav på, og hva kan dere tilby meg?
Jeg fikk så dårlig samvittighet da jeg gikk derfra for jeg fikk mer hjelp enn jeg trodde var mulig - og de samordnet med de andre kontorene for meg - helt utrolig!
Konklusjonen min må da bli at det er forskjell på hvor du bor i landet - og at jeg blir boende her!

Det er helt utrolig at de som ikke har fysisk/psykisk styrke til å jobbe må ta en slik belastning i tillegg - fra et organ som skal hjelpe i nettopp den situasjonen!
Jeg føler med de som kommer i en slik situasjon.

Himmel og hav så langt innlegg dette ble da..puh...

Klem fra Mimmi:)))

Anonym sa...

Hei.
Jeg tror nesten ikke det jeg leser !!!
Får bare håpe at de i NAV ser urimeligheten i dette og tar til vett !

Jeg sender varme tanker til dere som av foskjellige grunner ikke kan være i jobb.
Finner dere en måte å koble av og gjør dagene lettere så bruk den med god samvittighet.

Gode klemmer fra Ingunn :)

Liv-Inger sa...

Plukket opp denne saken på Twitter. Syns det er helt hårreisende. Hvis det er tilfelle at blogginga er eneste grunn til at jenta fikk avslag, da er NAV lokalt fullstendig bak mål! Hva er det NAV vil da? At folk skal isolere seg, ikke kommunisere med andre verken verbalt eller skriftlig?

Jeg håper NAV tar til vett i denne saken. Vi kan ikke ha det på denne måten. Folk som ikke kan være i jobb trenger virkelig ikke å få slag som dette midt i trynet. Denne jenta burde fått et klapp på skulderen for å prøve å fokusere på det positive!

God helg til deg, Kali :-)

Related Posts with Thumbnails