"Livet består ikke av å vente ut stormene. Det handler om å lære seg å danse i regnet!"

lørdag 13. november 2010

Rariteter

Jeg elsker alt som er rart. 
Jeg samler på rare ting.
Jeg omgir meg med mye rart.
Jeg kler meg med rare klær.
Jeg legger ting på rare steder.
Jeg sier mye rart.
Jeg liker rare ord.
Jeg er rar. 
Jeg har en rar mann.
Jeg har rare barn.
Jeg blir fascinert av rare dyr.

Jeg har lenge hatt sansen for sjiraffer, ugler, flaggermus og en slags abbor som jeg ikke husker navnet på.
Sjiraffer er rare fordi halsen er så himla lang og kroppen er så kort og beina er lange og når den skal drikke, så må den stå med beina langt fra hverandre for å klare å drikke.
Bilde lånt fra www.perlgurl.org

Ugler er rare fordi de kan snu hodene sine helt rundt.
Bilde lånt fra www.ecoscraps.com

Flaggermusa er rar fordi den henger opp-ned og sover.
Bilde lånt fra http://images.travelpod.com

Abboren er rar fordi hannen "kler seg ut" som hunnkjønn og lurer andre hannabborer til å bruke opp svømmerne sine for å befrukte seg, for så å kaste seg over hunnabboren selv.

Fascinerende!

Og et av mine favorittdikt er:
"Så rart" av Inger Hagerup

Så rart å være flaggermus
og flakse rundt fra hus til hus
og gå til sengs i trærne.
Men er det noen som forstår
hvordan den kan få sove når
den henger etter tærne?

Så rart å være edderkopp
med nøste i sin egen kropp
og spinne alle dage.
Men hvordan kan den gjemme på
så mange kilometer tråd
i slik en liten mage?


Hva fascinerer deg mest?

3 kommentarer:

Mie fra Mies Mirakler sa...

jeg synes måten giraffen skreller blad av greiner med tungen er fascinerende, og de megalange øyenvippene de har. Sånn ellers er det mest fascinerende jeg har opplevd å følge barna mine sin utvikling fra fødsel og til nå (snart 8 og nettopp fylt 2) det er også fascinerende hvor mye energi de har, og hvor lite man selv har. føler det der er litt skeivt fordelt...hehe *♥*

Elisabeth, innerst i veien sa...

Det vakreste dikt! Og nå ser jeg for meg bamsen Teodor på sykkel og når han ramler. ☺

Bråkmakergata sa...

Hmmmm.. hva som fascinerer meg mest! Det var vanskelig gitt!
Men er som deg litt fascinert av giraffer. Store, klumsete, men allikevel veldig søte! :D
God søndag ;)

Related Posts with Thumbnails